Het jaar 2021 was door corona(maatregelen) een uitdagend jaar. Een jaar waarin de Vereende een goede balans heeft gevonden tussen het versterken van de financiële positie, het beter bedienen van de klant en het bieden van een aantrekkelijke werkplek voor werknemers.
In 2021 is het premievolume van de verzekeringsportefeuille van de Vereende opnieuw toegenomen met 5 % van € 53,0 miljoen naar € 55,6 miljoen bruto verdiende premie. Verschillende producten reageerden verschillend op de coronamaatregelen; in periodes van (gedeeltelijke) lockdown werden er bijvoorbeeld meer taxiverzekeringen geroyeerd of opgeschort, maar sloot de Vereende bijvoorbeeld ook meer bestelautoverzekeringen. De netto combined ratio kwam in 2021 uit op 91,7%. De solvabiliteit steeg van 143% naar 160 %. Dat kwam met name door het positieve resultaat van € 2,8 miljoen ná belasting en de positieve herwaardering van € 1,5 miljoen op de beleggingen.
Voor klanten
Niet alleen financieel was het een goed jaar voor de Vereende. Klanten ervaren een steeds betere dienstverlening van de Vereende. Al sinds het eerste klanttevredenheidsonderzoek uit 2016, waar de Vereende een magere 5,96 scoorde, laat de Vereende een constante groei zien met een toegerekende score van 6,65 over 2021.
In dat cijfer laten klanten hun vaak negatieve start – vanwege royement of niet-acceptatie bij andere verzekeraars – van de klantreis en de premiehoogte meewegen; het doel is om de waardering te laten groeien naar een 7,1.
De Vereende heeft als doel om oplossingen te bieden voor maatschappelijke risico’s in de schadeverzekeringsbranche. Eén van die risico’s betreft taxi’s. In 2021 is de voorbereiding geweest van de RijBeterBox, een box die door taxichauffeurs bewust te maken van het eigen rijgedrag, het rijgedrag van die chauffeurs verbetert. Met de RijBeterBox kunnen goed rijdende chauffeurs objectief hun goede rijgedrag aantonen en zo worden zij aantrekkelijker voor reguliere verzekeraars. De introductie van deze RijBeterBox was op 1 februari 2022 (LINK naar Minder schades door inzicht in rijgedrag taxichauffeurs (vereende.nl)).
Voor medewerkers
Als werkgever heeft de Vereende dit jaar een mijlpaal bereikt met de certificering Great Place to Work. De medewerkers hebben de Vereende massaal als een aantrekkelijke werkgever beoordeeld en daarmee is de certificering mogelijk gemaakt. Ingrid Visscher, directeur bij de Vereende vertelt hierover: “De Vereende valt of staat met de kwaliteit en het enthousiasme van de medewerkers. Daarom ben ik zo blij met deze beoordeling en de certificering van GPTW. De certificering maakt ook voor de buitenwereld zichtbaar dat het fijn is om hier te werken. Uiteraard zijn we nog niet klaar, maar zoeken we constant naar nieuwe manieren om het werken hier nog prettiger te maken.”
De identiteit van de relschoppers is vaak moeilijk te achterhalen. Daarnaast is lastig te bewijzen welke schade een individuele relschopper veroorzaakt heeft. Vragen die in verband met de rellen zeer actueel zijn. Welke mogelijkheden heeft een benadeelde om de schade op de relschoppers te verhalen?
Lees dit artikelDe Feit of Fabel: 'Het is verboden om een aanhangwagen met een Nederlands kenteken te trekken met een auto met een buitenlands kenteken, en daarom is schade veroorzaakt met of door de aanhangwagen niet verzekerd'. 70% denkt dat dit niet waar is. Moet een aanhangwagen een eigen WA-verzekering hebben? En bij buitenlandse auto’s? Wat betekent dit voor de dekking van de schade?
Lees dit artikelTegenwoordig zijn veel bedrijven dicht door de coronamaatregelen. De risico's van leegstaande gebouwen zijn groter en daarom hebben verzekeraars hier vaak wat over opgenomen in hun polisvoorwaaarden. Dus wat betekent een tijdelijke sluiting voor de dekking van de gebouwenverzekering? Wat raden wij uw klanten aan?
Lees dit artikelDe Feit of Fabel in de vorige nieuwsbrief was: 'De laadpaal van uw leaseauto is automatisch meeverzekerd op uw woonhuisverzekering'. Bijna tweederde denkt van niet. We gaan verder op de stelling in. Welke factoren zijn van invloed? Wie is de eigenaar van de laadpaal? Van wie is de grond waarop de laadpaal staat?
Lees dit artikelDe laatste tijd waren er in de media regelmatig negatieve berichten over de makelaardij te lezen. Makelaars zouden met elkaar zou onder één hoedje spelen. Graag geven wij als Vereende, een verzekeraar met veel makelaars als klant, onze visie op deze kritiek.
Lees dit artikelVanuit zijn maatschappelijke rol als vangnet verzekeraar ondersteunt de Vereende slachtoffers van de toeslagenaffaire. Lees hier het verhaal van een slachtoffer en hoe de Vereende samen met assurantiekantoor Diks Verzekeringen voor het slachtoffer een oplossing heeft gevonden.
Lees dit artikelVanaf 1 juli 2021 starten verzekeraars met de Directe Schadeafhandeling (DSA) bij schade aan WA-verzekerde personenauto’s. In dit artikel leggen we uit wat DSA is, wanneer klanten er wel en geen gebruik van kunnen maken. En natuurlijk wat dit voor u als assurantieadviseur en voor uw klanten betekent.
Lees dit artikelDe Feit of Fabel in de vorige nieuwsbrief was: 'Bij een aanrijding veroorzaakt door een voorrangsvoertuig bent u volledig aansprakelijk'. 85% denkt van niet. Gert-Jan Paauw gaat dieper op de stelling in. Wanneer mogen voorrangsvoertuigen van de verkeersregels afwijken? En wat mogen zij dan precies wel of niet?
Lees dit artikelStel, uw klant en zijn verzekeraar hebben een geschil over de dekking. Als assurantieadviseur wilt u uw klant natuurlijk zo goed mogelijk bedienen, maar hoever moet u hierin gaan. Aan de hand van een uitspraak van begin dit jaar licht Sandra Groen, Senior jurist beroepsaansprakelijkheid, dit toe.
Lees dit artikelDe Feit of Fabel in de vorige nieuwsbrief was: ‘Groepsaansprakelijkheid geldt ook voor kinderen'. Met tweederde denkt een ruime meerderheid van de lezers dat de stelling een Feit is. Willem Jonkman, senior specialist verzekeringstechniek, gaat verder op de stelling in. Wanneer is er groepsaansprakelijkheid? Is de leeftijd van de kinderen van invloed? En wat als het een groep kinderen is met verschillende leeftijden?
Lees dit artikelDe laatste tijd is de drukte op de weg weer toegenomen. Ook taxichauffeurs reden weer meer. Helaas betekent dit ook weer meer schades. Reguliere verzekeraars waren en zijn terughoudend in het verzekeren van taxi’s. Wij kregen daardoor steeds meer taxichauffeurs als klant. Om het aantal schades te verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijk te maken voor reguliere verzekeraars, introduceren we de RijBeterBox.
Lees dit artikelOp 22 december 2021 is de nieuwe EU-richtlijn motorrijtuigverzekeringen in werking getreden. Deze EU-richtlijn is de basis voor de Nederlandse Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (Wam) en daarmee belangrijk voor iedereen die met autoverzekeringen te maken heeft. Hier plaatsen we deze EU-richtlijnen in perspectief. In de 4 volgende nieuwsbrieven zullen we telkens twee belangrijke onderwerpen van deze richtlijnen toelichten.
Lees dit artikelVanaf 1 januari 2022 is Marianne Heezen Manager Pools bij de Vereende. Lees hier meer over de ruime ervaring van Marianne Heezen in de schadeverzekeringsbranche. Namens de redactie wensen we Marianne alvast van harte welkom!
Lees dit artikel