Hoe kunt u een klacht indienen?
De afdeling
U kunt contact opnemen met de behandelaar van uw verzoek of schadeclaim. Mogelijk dat u samen tot een oplossing kunt komen.
Het Klachtenbureau
Komt u er niet uit met de behandelaar van uw verzoek of schadeclaim? Dan kunt u uw klacht richten aan ons Klachtenbureau. Het Klachtenbureau is verantwoordelijk voor de afhandeling van klachten.
U kunt uw klacht op verschillende manieren indienen bij het Klachtenbureau.
Per e-mail
klachtenbureau@vereende.nl
Per post
Klachtenbureau
Postbus 91502
2509 EC Den Haag
Wij vragen u om in uw brief of e-mail de volgende gegevens te noteren:
- / Uw naam, adres, woonplaats;
- / Uw telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent;
- / Het dossiernummer, polisnummer of offertenummer.
Wanneer kunt u antwoord verwachten?
Na ontvangst van uw klacht door het Klachtenbureau ontvangt u binnen 5 werkdagen een bevestiging van de ontvangst van uw klacht.
Wij zullen in eerste instantie proberen de klacht samen met u op te lossen. Mocht dat niet lukken dan wordt uw klacht behandeld in de vergadering van het Klachtenbureau. Het secretariaat zal u laten weten wanneer uw klacht wordt behandeld. Het Klachtenbureau vergadert eens per maand.
Na de vergadering van het Klachtenbureau ontvangt u binnen 14 dagen inhoudelijk bericht. Als het Klachtenbureau meer informatie van u of een expert nodig heeft of meer tijd nodig om uw klacht te beoordelen, dan laat het Klachtenbureau u dat ook binnen 14 dagen weten.
Niet tevreden met het antwoord?
Kifid
Zijn wij er niet in geslaagd om uw klacht naar tevredenheid op te lossen dan heeft u de mogelijkheid om binnen drie maanden na dagtekening van de brief van het Klachtenbureau uw klacht voor te leggen aan de Stichting Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Uw klacht wordt alleen door het Kifid behandeld als u een particuliere klant bent en eerst onze klachtprocedure heeft doorlopen.
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Postbus 93257
2509 AG Den Haag
Telefoon 070-3338999
E-mailadres: info@kifid.nl
Website: www.kifid.nl
Bevoegde rechter
Bent u geen consument of wilt u niet naar het Kifid met uw klacht? Dan kunt u zich wenden tot de bevoegde rechter in Nederland.
Uw mening is belangrijk voor ons
Wij vinden het belangrijk om van u te horen wat u van onze dienstverlening vindt. Ook wanneer u niet tevreden bent. U helpt ons daarmee onze kwaliteit van dienstverlening en producten te verbeteren.
Tuchtraad Verzekeraars
De Tuchtraad Verzekeraars houdt toezicht op het gedrag van verzekeraars. Zij toetst klachten op basis van bindende zelfregulering van het Verbond van Verzekeraars.
Consumenten kunnen in het algemeen niet rechtstreeks bij de Tuchtraad hun klacht neerleggen. Het Kifid kan tuchtklachten doorverwijzen naar de Tuchtraad. De Tuchtraad beoordeelt of een klacht gegrond is of niet. Als een klacht gegrond is, kan de Tuchtraad straf opleggen. Een straf kan variëren van een waarschuwing tot een berisping. Maar bijvoorbeeld ook het met naam en toenaam bekendmaken van de uitspraak. Ook kan de Tuchtraad het Verbond advies geven over het nemen van maatregelen tegen een verzekeraar. Zoals beëindiging van het lidmaatschap van het Verbond. De Tuchtraad kan geen schadevergoeding opleggen aan de verzekeraar.
Gaat de klacht over de naleving van de Gedragscode Verzekeraars, zoals een snelle en zorgvuldige schadeafhandeling? Dan kunnen verzekeringsklanten en andere belanghebbenden die niet terecht kunnen bij Kifid, wel zelf een klacht indienen bij de Tuchtraad.
Wilt u meer informatie? Raadpleeg het reglement van de Tuchtraad op tuchtraadverzekeraars.nl.