Vertrouwen is de basis van het financiële stelsel en vormt een onderdeel van de relatie met onze klanten. Het is in de verzekeringsbranche bekend dat er een kleine groep is die misbruik maakt van dat vertrouwen en daarom is fraude- en criminaliteitsbeheersing een belangrijk onderwerp. Het bestrijden van fraude en verzekeringscriminaliteit moet onterechte uitkeringen voorkomen. De premie voor verzekeringen wordt namelijk onder meer bepaald door de, ook onterechte, schade-uitkeringen. Onterechte uitkeringen veroorzaken dus in feite een te hoge premie en dat is nadelig voor (onze) verzekerden. Anders gezegd: de eerlijke klanten betalen voor de oneerlijke klanten. Ook kunnen sommige vormen van verzekeringsfraude, zoals opzettelijke brandstichting, gevaarlijk zijn voor mensen en goederen. Het beheersen van fraude en verzekeringscriminaliteit is dan ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid en de Vereende (inclusief de entiteiten waarover zij het management voert c.q. diensten aan verleent) heeft beleid op dit gebied vastgelegd.
Daarbij moet aangetekend worden dat de Vereende in deze wel een bijzondere positie heeft. Zij verzekert immers ook (rechts)personen die door andere maatschappijen geweigerd worden op grond van hun (verzekerings)verleden. Bijvoorbeeld wegens gepleegde verzwijging of schadeverleden. Dit kan tot gevolg hebben dat de Vereende bewust, zij het op bijzondere condities, risico’s verzekert van (rechts)personen met een fraudeverleden.
Verzekeringsfraude is het opzettelijk misleiden van onze organisatie met als doel een uitkering of prestatie te verkrijgen zonder dat daar recht op is. Enkele voorbeelden zijn:
Wanneer wij vermoeden dat er sprake is van fraude, dan doet onze afdeling Speciale Zaken zorgvuldig onderzoek. Zij kunnen op verschillende manieren onderzoek doen, bijvoorbeeld:
Wij houden ons aan de wet- en regelgeving en onderschrijven:
Na het vaststellen van fraude kunnen wij de volgende maatregelen nemen:
Als wij fraude vaststellen en maatregelen nemen, dan informeren wij de betrokkene altijd schriftelijk per post en indien mogelijk per e-mail.
Welke maatregelen genomen worden hangt af van de ernst en omvang van het fraudegeval.
Heeft u vragen over ons fraudebeleid, neem dan contact met ons op en stuur een e-mail aan specialezaken@vereende.nl.