Vooruitzichten 2018

Aan de stevige groei van de verzekeringsportefeuille is nog geen eind gekomen en we verwachten ook in 2018 een toename van het aantal klanten dat een beroep zal doen op de Vereende. Dit vraagt om een goed anticiperend vermogen zodat de dienstverlening op de acceptatie- en schadeafdelingen op peil blijft.

Een langjarig en intensief IT-project, waarbij de core-applicatie van de Vereende in de volle breedte wordt vervangen, zal in 2018 afgerond worden. Met de implementatie van Certigo hebben we een ‘state of the art’- systeem, waarmee we klanten beter kunnen bedienen, plezieriger kunnen werken en betere managementinformatie kunnen realiseren. Voor een kleine organisatie als de Vereende is het realiseren van een dergelijke implementatie een enorme uitdaging. Om de eindstreep te halen is focus nodig, hetgeen inhoudt dat introductie van nieuwe producten en proposities niet eerder dan in 2019 zal plaatsvinden.

Herstel van het financiële resultaat, een stevige HR-agenda met o.a. aandacht voor leiderschap, kennisdeling en een update van het functiehuis, gecombineerd met de hierboven genoemde focus op dienstverlening en IT vormen samen een belangrijke interne uitdaging. Toch blijft het van belang om onze focus op de wereld om ons heen vast te houden en niet verloren te laten gaan. De interne focus is op dit moment van cruciaal belang, maar we moeten niet vergeten voor wie we het doen.

De Vereende staat inmiddels in de markt behoorlijk op de kaart als partij die maatschappelijke issues in de verzekeringsmarkt oppakt en in vele opzichten een vangnet vormt, maar ook als kraamkamer functioneert. Net als in 2017 zullen we gesprekspartner zijn op het gebied van bijzondere risico’s en bijzondere schades. Indien nodig kunnen we oplossingen bieden in de vorm van verzekeringen, een pool of een fonds. Waar mogelijk zullen we participeren in werkgroepen en onderzoeken, al dan niet in samenwerking met het Verbond. Wij zullen in 2018 verder kijken naar een rol die de Vereende kan vervullen in het kader van marktbrede schadebehandeling, dit als aanvulling op de calamiteitenplannen die reeds door het Verbond zijn opgesteld.

Aan de zichtbaarheid van de Vereende werken we verder met het uitdragen van de merkbelofte ‘de zekerheid waar de tijd om vraagt’. Onze kernwaarde ‘autoriteit’ versterken we door het nog actiever delen van kennis in de vakpers, op diverse podia en in onze nieuwsbrief.

De komende periode zien wij als zeer uitdagend. Juist nu vraagt het bewaken van de balans tussen de financieel economische realiteit en onze grote maatschappelijke ambities, stuurmanskunst van directie en management. Investeringen in ons IT- systeem van de toekomst, gecombineerd met een hogere schadelast zetten onze winstgevendheid onder druk. Het fors stijgende premie-inkomen vergroot de druk op onze solvabiliteit. Wij zijn ervan overtuigd dat de investering in onze systemen zich op termijn zal ‘uitbetalen’. Onze toenemende schadelast baart ons zorgen en wij monitoren deze ontwikkeling scherp, maar dit mag in onze ogen niet leiden tot een onredelijk strenge opstelling richting klanten ten aanzien van uit te keren schades. Tegelijkertijd beseffen wij dat het niet mogelijk is de oplossing iedere keer te zoeken in een volgende premieverhoging voor onze verzekerden. Wij zijn ons terdege bewust van onze maatschappelijke rol, waarbij juist veelal kwetsbare consumenten bij ons terecht komen.

Dat maakt ook dat wij de toenemende portefeuillegroei, en daarmee de druk op onze solvabiliteit, niet zo maar willen en kunnen afremmen. In vrijwel alle situaties zijn wij het laatste antwoord op mogelijke onverzekerbaarheid. Wij zijn ervan overtuigd dat wij in deze rol een waardevolle aanvulling op het verzekeringslandschap in Nederland zijn en zijn vast van plan deze rol, in lijn met de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, verder invulling te geven. Wij zullen daarbij de komende periode alle mogelijke oplossingsrichtingen verder aftasten. Altijd met in het achterhoofd dat juist de Vereende de organisatie is die zorgt voor de zekerheid waar de tijd om vraagt.