Inleiding

Meer dan ooit hebben wij in 2017 de maatschappelijke rol en toegevoegde waarde van de Vereende mogen waarmaken. Diverse vragen in het kader van onze missie kwamen op ons pad, de premie-inkomsten groeiden en vanuit de buitenwereld kregen we goede response op de ingezette strategie en op onze zichtbaarheid.

De activiteiten van de Vereende bestaan uit het bieden van verzekeringsoplossingen voor bijzondere risico’s, beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen, het managen van verzekeringspools zoals de Atoompool, de milieupool en de NHT en het managen van het Waarborgfonds Motorverkeer en het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars (Nederlands Bureau). Door de activiteiten heen is een duidelijke rode draad te herkennen: het gaat om bijzondere risico’s en bijzondere schades. We gaan ver in het zoeken naar oplossingen. We zijn vangnet en kraamkamer en vervullen daarmee een belangrijke maatschappelijke rol en dragen bij aan de benodigde solidariteit in de verzekeringsbranche.

De verzekeringsportefeuille is fors gegroeid. Enerzijds is dit te danken aan de grotere zichtbaarheid van de Vereende. Anderzijds staan de resultaten van Nederlandse schadeverzekeraars onder druk en het acceptatiebeleid van vele marktpartijen is in hoog tempo aangescherpt. Dit speelt met name bij motorrijtuigenverzekeringen. Hierdoor hebben wij als vangnetverzekeraar het aantal aanvragen voor met name nieuwe motorrijtuigenverzekeringen sterk zien toenemen. Dit heeft ons voor grote uitdagingen gesteld: het gezond houden van onze portefeuille, het zorgen voor voldoende solvabiliteit en het organiseren van een goede en vlotte afhandeling van aanvragen, mutaties en schades.

Onze verwachting is dat de ontwikkeling waarbij verzekeraars steeds scherper en gedifferentieerder zullen tariferen en de uitval groter wordt, zich verder zal doorzetten. Dit kan ertoe leiden dat de Vereende een grotere rol krijgt in de markt en verder in omvang zal toenemen.

Het financiële resultaat over 2017 leidt tot een teleurstellend verlies van € 4,3 mln. Forse bijstellingen op letselschades uit 2015 en 2016 waren ons deel, waarmee wij de trend volgen die ook bij andere verzekeraars zichtbaar is.

In 2017 is de solvabiliteitsratio fors onder de interne norm van 150% uitgekomen door het eerdergenoemde toegenomen premievolume, maar ook door een sterk opgelopen schadelast en hoge kosten in verband met een groot IT-project.

We houden in 2018 strak zicht op de instroom van nieuwe premie, de schadelast en –frequentie en de kostenontwikkeling. Helaas zijn stevige premieverhogingen noodzakelijk gebleken. Bij al onze plannen is het bewaken van de balans tussen een gezonde bedrijfsvoering en het invullen van onze maatschappelijke rol cruciaal. Wij willen het vangnet zijn voor een vaak al kwetsbare groep consumenten, maar wij hebben ook te maken met de bedrijfseconomische realiteit in onze bedrijfstak.
De genomen maatregelen moeten uiteindelijk leiden tot herstel van het resultaat en de solvabiliteitsratio.

Met de introductie van de slogan ‘de zekerheid waar de tijd om vraagt’ geven we aan dat we als bedrijf midden in de maatschappij staan en actief inspelen op actuele gebeurtenissen. Ook in 2017 zagen we tal van voorbeelden de revue passeren, variërend van het inspelen op de dreigende onverzekerbaarheid van het WA-risico van taxi’s, het meewerken aan het klimaatrapport van het Verbond van Verzekeraars tot het realiseren van een vooronderzoek naar de haalbaarheid van een oplossing voor cyberrisico’s. ‘De zekerheid waar de tijd om vraagt’ is dan ook het thema voor het jaarverslag dat voor u ligt.

Rijswijk, 1 mei 2018
Nico Barendse
Ingrid Visscher

Samen met alle collega’s van de Vereende zetten we ons iedere dag in om onze unieke rol in de verzekeringsmarkt op een klantgerichte en professionele manier waar te maken.