2 juni '25 - Krijgt u geen offerte voor een verzekering, wordt uw verzekeringsaanvraag afgewezen of polis geroyeerd? Én heeft u een mail of brief ontvangen dat dit is omdat u een strafrechtelijk verleden heeft; of denkt u dat dat daar mee te maken heeft? In dit artikel leggen we graag uit wat u kunt doen.
Waarom?
Verzekeraars willen inschatten hoe groot de kans is dat ze een schadevergoeding moeten uitkeren. Een strafrechtelijk verleden, door bijvoorbeeld bewezen fraude, diefstal of brandstichting, kan voor hen een signaal zijn van een verhoogd risico; en dus een verhoogde schadelast. Een verzekeraar kan als gevolg extra voorwaarden stellen of een hogere premie vragen; of kan de aanvraag weigeren.
Verdenking vs. veroordeling
Een strafzaak begint bij de politie; zij komen een strafbaar feit op het spoor of iemand doet aangifte. Er is een verdenking van een strafbaar feit. Alle politie-bevindingen komen in een proces-verbaal en gaat naar de officier van justitie (het Openbaar Ministerie: OM). Hij of zij neemt uiteindelijk de beslissing of de verdachte voor de rechter komt. Na het vonnis, hoger beroep of beroep in cassatie wordt de veroordeling definitief. In onze rechtsstaat geldt onschuldpresumptie. Iedereen is onschuldig tot het tegendeel is bewezen (of iemands schuld buiten redelijke twijfel is vastgesteld).
Tip: Vraag herbeoordeling aan of maak bezwaar tegen de afwijzing als u nog niet veroordeeld bent of uw beroep of bezwaar nog loopt.
Acht jaar
Als u een verzekering aanvraagt, bent u verplicht om relevante informatie te verstrekken die van invloed kan zijn op het risico dat de verzekeraar loopt (mededelingsplicht bij aanvraag). De verzekeraar moet daar nadrukkelijk naar vragen; duidelijk en ondubbelzinnig geformuleerd. U hoeft alleen strafrechtelijke feiten te melden die zich binnen 8 jaar vóór het afsluiten van de verzekering hebben voorgedaan. Feiten van langer geleden vallen buiten de mededelingsplicht, tenzij ze nog steeds relevant zijn voor het risico (bijvoorbeeld bij herhaalde fraude). Bij een registratie vanwege bewezen fraude in het Extern Verwijzingsregister (EVR) geldt het proportionaliteitsbeginsel: de termijn staat in verhouding tot de gepleegde feiten. De registratie is maximaal 8 jaar, maar kan dus ook korter zijn. Ook zijn er andere termijnen dan 8 jaar mogelijk, zoals maximaal 5 jaar na schuldsanering.
Tip: Vraag direct na het aflopen van de EVR-registratie de nieuwe verzekeringen aan.
Relatie strafbaar feit - verzekering
Een hele duidelijke relatie – tussen het strafbare feit en een verzekering – is er bij een veroordeling voor verzekeringsfraude. Maar ook bewezen brandstichting en het afsluiten van een woonhuis- of inboedelverzekering maakt een verzekeraar voorzichtig. Lastiger ligt het bij een misdrijf door snelheidsovertreding en een brandverzekering. Een mogelijk hogere kans op herhaalgedrag van te snel rijden heeft geen tot zeer weinig invloed op de schadeoorzaken van die verzekering. De snelheidsovertreding zal waarschijnlijk geen reden (mogen) zijn om een aanvraag voor een brandverzekering af te wijzen. Aan de andere kant kan een strafrechtelijk verleden ook iets zeggen over de persoon en daarmede over de betrouwbaarheid van de aanvrager.
Tip: Vraag altijd de gemotiveerde reden – inclusief verzoek om herbeoordeling – van een afwijzing of beëindiging! Maak een toelichting dat het strafrechtelijk verleden niets te maken heeft met de aangevraagde verzekering (geen relatie) om zodoende de aanvrager te bewegen (eventueel tegen een hogere premie) alsnog te accepteren. En vraag de verzekeraar om helder uit te leggen wat de relatie is tussen strafbaar feit en weigering.
Wees eerlijk
Als u relevante feiten verzwijgt terwijl de verzekeraar er wél duidelijk naar vroeg, kan de verzekeraar later de verzekering stopzetten/beëindigen/opzeggen of een schade-uitkering weigeren. Dit geldt ook als de vraagstelling niet perfect was, maar het voor u als aanvrager redelijkerwijs duidelijk had moeten zijn dat u iets moest melden.
Tip: Geef alle informatie waarvan u denkt dat nodig is voor een verzekeraar door. Bij twijfel neemt u contact op met uw verzekeringsadviseur.
de Vereende
En mocht het opzeggen van uw verzekering of de weigering tot het afsluiten van een nieuwe verzekering juist zijn? U bent dan van harte welkom bij de Vereende. Wilt u weten hoe dit in uw specifieke situatie uitpakt of heeft u hulp nodig? Op onze website kunt u een verzekeringsadviseur vinden die u goed kan helpen. De adviseur wil weten wat de reden is van de weigering en doet dat in een gesprek waarbij het VereendeVertrekPlan wordt besproken. De Vereende heeft geen acceptatieplicht; het kan zijn dat ook wij geen verzekering aanbieden, maar zullen dat altijd goed beargumenteerd doen. En meestal kunnen we door ons maatwerk wel een verzekering bieden.
Welkom!
Auteur
Bert Sonneveld, manager Marketing & Acceptatie
