Het komt voor dat uw klant zijn of haar mooie droombolide zoekt en vindt op een buitenlandse autoverkoopwebsite. Als deze auto gevonden en betaald is, dan rest alleen nog het vervoer naar Nederland.
Vanuit veel Europese landen kan dit gewoon op het (buitenlandse) kenteken dat op de auto is bevestigd. Er moet dan wél een korte termijnverzekering worden gekocht, waarvoor uw klant uiteraard bij de Vereende terecht kan.
Uitzondering Duitsland
Een uitzondering hierop vormt echter ons buurland Duitsland, een land waar veel auto’s uit geïmporteerd worden naar Nederland.
Een auto die wordt geëxporteerd uit Duitsland moet in Duitsland worden verzekerd, hier kan zélfs de Vereende geen oplossing bieden. Wanneer uw klant een auto koopt in Duitsland, moet dit ínclusief exportverzekering gebeuren.
Er zijn twee soorten exportverzekeringen, voor beide soorten verzekeringen wordt een exportkentekenplaat door Duitsland afgegeven: Een kentekenplaat met een geel balkje aan de zijkant en een kentekenplaat met een rood balkje aan de zijkant.
Kentekenplaat met het gele balkje
Uw klant maakt een afspraak bij de RDW en vraagt een Nederlands ééndagskenteken aan. Voor in Duitsland moet een tijdelijk Duits kenteken worden aangevraagd (die met het gele balkje). Met het tijdelijke Duitse kenteken mag men alleen in Duitsland rijden en is in Duitsland slechts vijf dagen geldig.
Uw klant rijdt tot de grens en wisselt het tijdelijke Duitse kenteken om voor het Nederlandse ééndagskenteken om hier in Nederland mee naar een keuringsstation van de RDW te rijden. Bij het aanvragen van het ééndagskenteken heeft men al van te voren een afspraak kunnen maken bij de RDW en daar rijdt men direct naartoe om de auto te laten keuren voor import.
Let op: dit ééndagskenteken is uitsluitend geldig op de dag van afgifte door de RDW!
Een andere mogelijkheid is dat een exportkenteken met een rood balkjewordt aangevraagd in Duitsland:
Een exportkenteken met een rood balkje (in het Duits ausfuhrkennzeichen of kurzzeitkennzeichen) moet ook in Duitsland worden aangevraagd. Dit kan online bij de Strassenverkehrsamt. Dit is de Duitse RDW/ Afdeling verkeer.
Verder is een doppelkarte nodig. Dit is een bewijs dat de auto verzekerd is. Deze kaart kan online besteld worden, of opgehaald worden bij een ADAC- vestiging (Duitse ANWB) of bij een schildermacher (kentekenplatenmaker).
Dit Duitse exportkenteken heeft een geldigheidsduur van minimaal 15 en maximaal 360 dagen en is in heel Europa geldig. Hier kan dus mee gereden worden tot in Nederland, maar de kans dat de politie het motorrijtuig staande houdt, is aanwezig, omdat men, in principe, niet als Nederlander in een auto met Duits kenteken in Nederland mag rijden.
Zaak is dus om de auto zo snel mogelijk ter keuring aan te bieden bij de RDW voor het verkrijgen van een Nederlands kenteken.