De groene kaart mee op reis?

Is het vandaag de dag nog wel nodig om een “groene kaart” mee te nemen als men met de auto over de grens gaat? Eerst nog maar even een korte uitleg waarom dit internationale verzekeringsdocument nog steeds uitsluitend in papieren vorm bestaat.

 

Historie

Daarvoor moeten we eigenlijk terug naar de oprichting van het groene kaart systeem. Die vinden we in 1949 als een commissie voor wegverkeer van de Verenigde Naties in een aanbeveling de groene kaart voorschrijft als hetverzekeringsdocument dat geschikt is om grensoverschrijdend wegverkeer te faciliteren. Deze aanbeveling is later nog wel een paar keer aangepast, maar de kern is onveranderd, waarmee het dus de VN is die de vorm en formaat van genoemd document exact voorschrijft. Die uniformiteit is met name van belang omdat men overal in alle deelnemende landen, inmiddels 48, de groene kaart moet (h)erkennen. Alle betrokken politie- EN douane beambten moeten over de juiste informatie beschikken om hun controletaak goed te kunnen uitvoeren. Eventuele digitale varianten kunnen dus alleen werken als alle deelnemende landen in staat zijn aan (en binnen) hun grenzen een passende controle op verzekerde zijn uit te voeren. Niettemin durven wij wel te beweren dat de huidige papieren vorm van de groene kaart inmiddels zijn langste tijd heeft gehad.

 

Groene kaart (bureau)

Terug naar de vraag, waarom nog een groene kaart mee? Mede als gevolg van regelgeving voor de Europese Unie, is binnen de EU inmiddels de controle op WA-verzekering aan de landsgrenzen afgeschaft. Een groene kaart bureau staat in principe garant voor schade door ieder motorvoertuig dat uit zijn land afkomstig is, dat geldt ook voor eventueel onverzekerde voertuigen. Maar wat nu als men bij een aanrijding in het buitenland betrokken raakt en mogelijk als medeschuldige wordt aangemerkt? Officieel heeft men binnen de EU geen verzekeringsbewijs bij de buitenlandse auto nodig, maar praktisch gezien is het toch nog steeds wel bijzonder handig. In sommige landen wordt de groene kaart zelfs nog gebruikt als verzekeringsbewijs op nationaal niveau. De politie is er dan erg aan gewend dat dat soort documenten in het bezit van de bestuurder zijn. Bovendien printen sommige verzekeraars extra aanwijzingen (zoals hulptelefoonnummers) op de kaart waarmee een extra reden bestaat om toch maar beter die kaart mee te nemen. Tot slot kunnen verzekeraars landen buiten de EU op de kaart doorkruisen, waarmee de groene kaart er ook is om te weten hoever het door verzekeraar geboden dekkingsgebied buiten de EU reikt.

 

Schade. En nu?

Let wel, de eigen groene kaart heeft geen functie als men zelf slachtoffer is van een aanrijding in het buitenland; het gaat alleen om eventuele schade AAN derden. In geval van een ongeval DOOR een buitenlands voertuig kan het Nederlands Bureau u mogelijk ook van dienst zijn, zie daarvoor natuurlijk ook onze website.

 

Lees meer over het NBM