5 november ’24 – Je bent bij de Vereende verzekerd. Wij bieden als verzekeraar een vangnet aan zodat je goed verzekerd bent als je niet terecht kunt bij een gewone verzekeraar. Wij vervullen hierbij een belangrijke maatschappelijke rol om onverzekerbaarheid tegen te gaan. In dit item neem ik je mee in deze vangnetfunctie en onze ambitie om je weer te kunnen laten verzekeren bij een andere verzekeraar.
De vangnetfunctie
De Vereende, ooit opgericht om in de tweede wereldoorlog zorg te dragen voor noodzakelijke (her)verzekeringscapaciteit voor de Nederlandse markt, heeft al jaren een belangrijke positie in het landschap van verzekeraars. Als vangnet verzekeren we risico’s die gewone verzekeraars niet willen of kunnen verzekeren. Dat kan zijn omdat het risico bijzonder is. Of omdat het risico in een branche zit die gewone verzekeraars niet willen of kunnen verzekeren. Het kan ook zijn dat vanwege het individuele verleden van een klant een gewone verzekeraar het niet wil verzekeren. Als de klant bijvoorbeeld rekeningen niet (op tijd) heeft betaald of fraude heeft gepleegd. Inmiddels kunnen niet alleen particulieren maar ook MKB-bedrijven bij de Vereende worden verzekerd. We verzekeren bijzondere en alledaagse risico’s: van een bijzonder motorrijtuig tot een bedrijfsgebouwenverzekering en alles daar tussen in. Alle aanvragen worden ambachtelijk bekeken en waar nodig wordt er maatwerk toegepast en geleverd. Zo proberen wij onverzekerbaarheid zo veel mogelijk te voorkomen.
De markt vraagt en de Vereende levert daarin zover als dat mogelijk is. Wij hebben veel contact met de bij ons aangesloten assurantiekantoren om in een zo vroeg mogelijk stadium signalen uit de markt op te kunnen halen. Zo hebben wij de afgelopen jaren veel taxi’s mogen verzekeren die nu weer door andere verzekeraars verzekerd worden. Een mooi voorbeeld van onze vangnetfunctie.
Wanneer zou jij weer terecht kunnen bij een andere verzekeraar?
Als de Vereende jou een verzekering aanbiedt, betekent dit niet dat je voor altijd bij de Vereende verzekerd moet blijven. Vaak zijn andere verzekeraars bereid om na een aantal jaren te bekijken of er weer verzekeringsmogelijkheden voor je zijn. Er is alleen geen pasklaar antwoord te geven wanneer je weer terug kunt naar een andere verzekeraar. Afhankelijk van jouw specifieke situatie kun je dit met je assurantieadviseur bespreken.
Je assurantieadviseur is voor ons dan ook een belangrijke schakel in dit proces. In de regel is een verzekering bij de Vereende duurder en zijn de voorwaarden soms ook beperkter. Daarom een belangrijk advies, neem je verzekeringen één keer per jaar door met je assurantieadviseur. Het helpt daarbij ook als je kunt aantonen dat je de afgelopen jaren bij de Vereende geen schade hebt gehad en altijd op tijd je verzekeringspremie hebt betaald. Dit kan doorslaggevend zijn voor de aanvraag bij een andere verzekeraar.
Kun jij zelf informatie verkrijgen om te zien wanneer je bij een andere verzekeraar terecht zou kunnen?
Je kunt inderdaad zelf informatie opvragen als je door je vorige verzekeraar bent geregistreerd in de CIS databank. Via de website van Stichting CIS kun je hier een verzoek voor indienen. Informatie over je schadeverleden of een fraudemelding kun je hier terugvinden.
Bij fraude kun je bijvoorbeeld maximaal voor 8 jaar worden geregistreerd. De kans is dus aanwezig dat je na afloop van deze termijn weer verzekerd kunt worden bij een andere verzekeraar. Van belang hierbij is dat het acceptatieproces van iedere verzekeraar anders is. Er is dus geen standaard termijn per wanneer je weer weg zou kunnen bij de Vereende. Je assurantieadviseur kan je helpen om bij verzekeraars een offerte op te vragen om zo weer regulier verzekerd te kunnen worden.

Tips voor terugkeer?
De belangrijkste tip die ik je kan meegeven is om zo eerlijk mogelijk te zijn en bespreek eventuele zorgen over bijvoorbeeld een achterstand in premie tijdig met je assurantieadviseur of met ons. Als wij niet weten wat er speelt, kunnen wij je ook geen passende oplossing aanbieden. Daarnaast een paar algemene tips:
- Trek bij een eerste betalingsherinnering meteen aan de bel. Wij kunnen in samenspraak bijvoorbeeld de incassodatum aanpassen;
- Bespreek ieder jaar met je assurantieadviseur of je verzekeringen nog passen bij je situatie en laat bekijken of andere verzekeraars eventueel weer bereid zijn om je te verzekeren;
- Voorkom schade; zie hierover ook de projectpagina van het Verbond van Verzekeraars.
Auteur
Martin de Ruijter, senior acceptant bij de Vereende_
