Wie is ons toptalent?


29 oktober 2020 - De redactie van AM stelt jaarlijks een lijst op van 25 toptalenten uit de verzekeringsbranche. Een van deze toptalenten is Dominique Visser. Ze werkt sinds 2017 bij de Vereende en vertelt hoe zij het werken bij de Vereende ervaart en hoe zij zich kan ontwikkelen.

Hoe ervaar je het werken bij de Vereende?

“Toen ik hier kwam werken merkte ik al gelijk dat iedereen voor je klaarstaat als je ergens hulp bij nodig hebt. De collega’s zijn erg behulpzaam en onderling is het gezellig. De gezelligheid zit in het hele bedrijf, want ik heb op meerdere afdelingen binnen het bedrijf gewerkt en overal was het leuk. De Vereende vind ik echt een leuke club en het werk zelf is ook erg afwisselend!”

 

Hoe heb je het ervaren dat je in 3 jaar bij 3 verschillende bedrijfsonderdelen hebt kunnen werken?

Dominique Visser VK

“Ik ben begonnen als gedetacheerde bij de Vereende op de acceptatieafdeling toen ik nog helemaal geen WFT-diploma’s had behaald. Mijn werkzaamheden bestonden voornamelijk uit simpele taken, maar desondanks heb ik het toen heel leuk gehad. Daarna heb ik mijn WFT-diploma’s Schade Particulier en Inkomen behaald en werd ik gedetacheerd bij het Waarborgfonds bij de Vereende voor een wat langere tijd. Hier had ik het ontzettend naar mijn zin en wilde ik eigenlijk ook niet weg. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik in dienst van de Vereende kwam en het traineeship van de Vereende kon volgen. Hierbij heb ik op de afdeling Acceptatie alle teams leren kennen en verschillende werkzaamheden voor een bepaalde tijd gedaan. Na het traineeship ben ik uiteindelijk beland bij de BAVAM. We zijn een team van 4 en hebben het erg leuk met elkaar!”

 

Waar zie jezelf over 3 jaar?

“Over 3 jaar hoop ik nog bij de Vereende te zitten. Het liefst blijf ik bij de BAVAM omdat de werkzaamheden hier wel erg leuk zijn. Ik hoop over 3 jaar mij volledig ontwikkeld te hebben als Acceptant voor de BAVAM en ook meer geleerd te hebben als Acceptant voor intermediaire verzekeringen. Maar je weet gelukkig nooit hoe het leven loopt, anders zou het leven erg saai zijn.”

 

Werken bij een schade- en verzekeringbedrijf, is dat niet saai? 

“Het werk wat ik nu doe is totaal niet saai. Elke dag kom je weer aparte vraagstukken van makelaars/taxateurs of assurantieadviseurs tegen. Soms ben je lang bezig met zo’n vraagstuk en soms is het antwoord heel kort. Naast mijn normale werkzaamheden voor de BAVAM zorg ik er ook voor dat de technische ‘mankementen’ binnen het systeem worden doorgegeven en opgelost. Ik hoop hiermee het product zo goed mogelijk te krijgen en het werk voor ons makkelijker te maken. Het is dus erg afwisselend werk, daar hou ik van. Het is af en toe hard werken, maar daardoor haal ik wel voldoening uit mijn werk en kan ik de klanten goed helpen. “

 

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?

“Helaas in deze tijd van het Coronavirus werk ik alle dagen thuis. Dit scheelt me wel reistijd, maar ik mis het contact met de collega’s wel. Ik merk wel dat ik productiever ben als ik thuis werk. Op werk ga ik toch even langs collega’s om daar een praatje te maken of ik blijf weer eens hangen bij de koffieautomaat. De werkdag thuis bestaat voornamelijk uit mijn eigen werkzaamheden voor de BAVAM. Dus inkomende mails beantwoorden, telefoon beantwoorden en moeilijke vraagstukken met collega’s bespreken. Ook heb ik af en toe een (telefonisch) overleg en ben ik op dit moment bezig om het systeem klaar te maken voor automatische incasso voor de BAVAM.”

Vereende leidt talent op
“De Vereende heeft goede, recente ervaringen met het talentprogramma/traineeship waarmee het een paar jaar geleden is begonnen. Voormalig trainees zijn nu voorzitter van de OR, werkzaam bij Informatiemanagement en ‘ervaren’ acceptanten.
Aan (intermediair)bedrijven tot 50 medewerkers die ook een traineeship willen, zou ik adviseren om gezamenlijk – met andere financieel adviseurs in de regio – een talentprogramma/traineeship te starten. Een trainee kan dan bijvoorbeeld in 2 jaar bij 4 kantoren ervaring op doen.
En maak voor het hele traineetraject iemand in de organisatie – bijvoorbeeld bij HRM – verantwoordelijk en zorg dat de directie supporter is”, aldus Jenny Taai, manager HRM bij de Vereende. 

 

Gaat het thuiswerken goed?

“Het thuiswerken gaat wel goed, maar zoals eerder gezegd mis ik het kantoor wel een beetje. De Vereende als werkgever denkt wel aan de thuiswerkers. Zo schrijft er elke dag een collega een stukje over zijn of haar ervaringen met thuiswerken. Erg leuk om te lezen. De Vereende heeft in het begin van de coronacrisis elke medewerker een puzzel gestuurd. Als deze af was kon je de puzzel ruilen me een collega. Ook hebben we 2 keer een online pubquiz gehouden. Dat was erg grappig. We hebben nu zelfs allemaal Vereende sokken gekregen! Om de voeten warm te houden in de koude winter. Op de afdeling zelf hebben wij elke maandag en donderdag in de ochtend een gezamenlijk moment online. Zo houden we toch nog contact in deze tijd.”

 

Wat is je achtergrond?

“Ik heb een totaal andere achtergrond. Ik heb namelijk de HBO-opleiding Dier- en Veehouderij afgerond. Toen ik hieraan begon waren er genoeg banen, maar toen ik afgestudeerd was helaas niet of er werd een werkervaring gevraagd die ik niet had. Na ongeveer een jaar zoeken werd ik benaderd door een detacheringsbureau. Het leek me wel leuk om eens kennis te maken en voordat ik het wist was ik aan het werk in een totaal andere wereld. Maar gelukkig bevalt dit me nog steeds!”

 

Lees meer over de voordelen, valkuilen en tips in het artikel op AMweb, waarbij 3 deskundigen advies geven hoe een traineeship het beste kan worden ingericht.