Vlucht geannuleerd wegens corona? Dit zijn uw rechten.


24 februari 2021 - Veel mensen hebben er het afgelopen jaar mee te maken gehad: vluchten die geannuleerd werden door de uitbraak van het coronavirus. In de meeste gevallen wordt de betaalde reissom netjes terugbetaald. Maar in sommige gevallen weigert de luchtvaartmaatschappij het restitutieverzoek toe te wijzen. Soms is dat terecht maar in veel gevallen ook niet. In dit artikel vindt u een overzicht van uw rechten en mogelijkheden. Wanneer heeft u recht op terugbetaling van de betaalde reissom? Welke rol speelt een platform als u via dit platform uw vliegtickets heeft geboekt? Waarom wordt niet het volledige bedrag dat u voor de vliegtickets heeft betaald naar u teruggestort? En als u een voucher heeft geaccepteerd, kunt u de voucher dan omzetten in geld?

Recht op terugbetaling

Om deze vragen te kunnen beantwoorden, is het allereerst belangrijk om te weten wie de vlucht heeft geannuleerd. Heeft u dit zelf gedaan of was dit de luchtvaartmaatschappij? In het geval u zelf heeft geannuleerd, hangt het af van de algemene voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij of u recht heeft op terugbetaling. Als de luchtvaartmaatschappij de vlucht heeft geannuleerd, volgt uit de Europese Verordening nr. 261/2004 dat u recht heeft op een volledige terugbetaling van de reissom of een andere vlucht naar de eindbestemming onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden. Deze mag u dan bij de eerste gelegenheid boeken of op een latere datum van uw keuze, als er plaats beschikbaar is. Dit laatste was vanwege corona meestal niet mogelijk. Recht op terugbetaling betekent dat u recht heeft op een geldbedrag. Maar in de praktijk zien we dat luchtvaartmaatschappijen met vouchers werken. U kunt een voucher accepteren, maar u mag ook het geldbedrag terugvragen.

Platform

Via vergelijkingssites (ook wel een ‘platform’ genoemd) boekt u gemakkelijk een vlucht. Maar het is onduidelijk wie u bij een wegens corona geannuleerde vlucht moet aanspreken: het platform of de luchtvaartmaatschappij? In de algemene voorwaarden van het platform waarmee u bij het boeken van uw vlucht akkoord gaat, staat vrijwel altijd een bepaling dat het platform slechts opereert als tussenpersoon en daarom geen partij is in de overeenkomst. Dit houdt in dat u een overeenkomst heeft met de luchtvaartmaatschappij, niet met het platform. Om deze reden kunt u het platform niet  aanspreken op terugbetaling van de reissom. Toch zien we in de praktijk dat het vaak gemakkelijker is om eerst contact op te nemen met het platform omdat terugbetaling ook via het platform verloopt. Veel platforms zijn namelijk bereid om een verzoek tot terugbetaling voor u in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Wanneer het platform de terugbetaling heeft ontvangen, zal dit naar uw rekening worden doorgestort.

Heeft u geen succes via het platform? Dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij. Soms kan dat via hun online portal. Lukt dat niet? Dan kunt u een schriftelijk verzoek indienen. Het is dan wel belangrijk om uw juiste IBAN-gegevens te vermelden. Wanneer het platform de terugbetaling heeft ontvangen, kan dit naar uw rekening worden doorgestort.

Kosten terugbetaling

Het bedrag dat u op uw rekening ontvangt, is niet altijd gelijk aan de kosten die u heeft betaald voor uw vliegticket. Vaak wordt er een bedrag in mindering gebracht en krijgt u dus minder terug dan u in eerste instantie had betaald. Mag dit? In de algemene voorwaarden van het platform of de luchtvaartmaatschappij is vaak een bepaling opgenomen waarin staat dat er bij annulering van de vlucht administratiekosten - en soms ook nog andere kosten - in rekening worden gebracht.

Omdat u bij het boeken van de vluchten akkoord bent gegaan met de algemene voorwaarden, betekent dit dat het platform of de luchtvaartmaatschappij deze kosten bij u in rekening mag brengen. In de praktijk komen platforms en luchtvaartmaatschappijen de passagiers vaak tegemoet door administratiekosten eenmalig en niet per persoon in rekening te brengen.

Vouchers

Heeft u een voucher geaccepteerd nadat uw vlucht vanwege corona door de luchtvaartmaatschappij was geannuleerd? En bent u niet van plan om deze voucher te gebruiken voordat de geldigheidsdatum is verstreken? In beginsel heeft u het recht om deze voucher om te zetten in geld. Maar het is altijd van belang om na te gaan welke voorwaarden van toepassing zijn op de betreffende voucher.  

Heeft u zelf uw vluchten uit voorzorg geannuleerd en heeft u naar aanleiding daarvan een voucher gekregen? Dan hangt het van de voorwaarden van de voucher af of u deze kunt omzetten in geld. Als dat niet mogelijk is, staat de luchtvaartmaatschappij er vaak voor open om de geldigheidsduur van de voucher te verlengen.

Komt u er zelf niet uit?

Heeft u geprobeerd om via de luchtvaartmaatschappij of het platform terugbetaling van de door u gemaakte reissom te krijgen maar krijgt u geen reactie of een afwijzing? Meld uw zaak dan aan zodat een professional u kan bijstaan. Zo’n professional kan ook uw rechtsbijstandsverzekeraar zijn. In de praktijk wordt er vaker gereageerd wanneer een professional contact opneemt met de luchtvaartmaatschappij. Als dat nodig is, kan de professional terugbetaling voor u afdwingen bij de rechter. Maar in de meeste gevallen wordt de situatie onderling opgelost en wordt een gerechtelijke procedure voorkomen.

 

Auteur
Eva van Welij, jurist aankopen & geld bij SRK

auteur SRK Eva van Welij