1. Zelfwerkzaam
In het nieuwe portaal kunt u veel meer zelf doen. U bent minder afhankelijk van ons en onze openingstijden. U kunt offertes aanvragen, inzien en omzetten naar een polis. U kunt polissen muteren, inzien en opschorten of royeren. Dit zorgt voor een snellere afhandeling.
Voor een optimale werking van het portaal raden we een moderne browser zoals Chrome (en niet bijvoorbeeld Internet Explorer) aan.
2. Nieuwe inrichting
In het nieuwe portaal hebben we gekozen voor een efficiëntere inrichting die objectgericht is. Bijna het gehele productportfolio is opgenomen in het portaal. Bij 9 producten kunt u de eerste tijd offertes indienen via een digitaal aanvraagformulier. Bij de overige producten kunt dit direct via het portaal doen.
3. Waarborgsom
Verzekeringnemers betalen bij aanvang van een deel van onze verzekeringen een waarborgsom. Wanneer de premie niet op tijd betaald wordt en wij de polis wegens wanbetaling moeten royeren, gebruiken wij deze waarborgsom om de niet-betaalde premie mee te verrekenen. Beëindigt de verzekeringnemer de polis om een reguliere reden bij de Vereende, dan krijgt hij of zij de waarborgsom natuurlijk van ons terug. Hier vergoeden wij geen rente over. Op dit moment is de waarborgsom nog een variabel bedrag afhankelijk van het type verzekering. Voor een overzichtelijker beeld passen wij de waarborgsom aan naar een vast bedrag van € 268 voor een merendeel van de motorrijtuigproducten. Dit geldt uitsluitend voor nieuwe offertes.
4. Verplichte data
Voor een betere automatische verwerking stellen we voortaan een aantal zaken verplicht:
Bij het invoeren van een offerte voor een gekentekend motorrijtuig is het voortaan verplicht om het juiste kenteken en de juiste meldcode op te geven. Zonder deze combinatie is het niet meer mogelijk om een offerte aan te vragen. Aan de hand van het kenteken en de meldcode kiest het systeem automatisch het juiste product. In uitzonderingsgevallen zult u een objectsoort zelf moeten kiezen.
Bij het aanvragen van een offerte voor een ongekentekend motorrijtuig is het verplicht om het juiste chassisnummer op te geven.
Bij het invoeren van nieuwe verzekeringnemers zijn voortaan de volgende zaken verplicht:
- het IBAN-nummer
- het e-mailadres van verzekeringsnemer
- alle juiste voorletters van de particuliere relatie
- de juiste geboortedatum van de particuliere relatie
- het KvK-nummer bij een zakelijke relatie (hiermee worden vervolgens de NAW-gegevens uit het KvK-register automatisch voor u gevuld)
5. Communicatie
Om de communicatie zo efficiënt mogelijk te maken, communiceren we alleen nog digitaal met u. We sturen u dan ook geen kopie polissen meer. U kunt deze documenten in het portaal bekijken, doorsturen of printen.
Wanneer u ons per mail (assurantieadviseur@vereende.nl) op de hoogte brengt of een vraag stelt, is het noodzakelijk dat u in de onderwerpregel het betreffende offerte-/polis-/schade- of rekeningcourantnummer vermeldt. Dit is om de poststukken geautomatiseerd te kunnen koppelen aan de desbetreffende dossiers, zodat de verwerking ervan sneller gaat.
Let op: veel mutaties kunt u zelf in het portaal doen. Mails daarover zullen wij niet in behandeling nemen.
6. Provisieschuif
Wij introduceren de provisieschuif bij het invoeren van offertes. Wij hebben gemerkt dat er bij assurantieadviseurs behoefte is om afwijkende provisie in te regelen; op basis van afspraken met uw klant, soepele processen bij u op kantoor of uw maatschappelijke rol.
Standaard staat deze schuif op het met u afgesproken percentage. Op basis van uw eigen inschatting kunt u uw provisie naar een lager percentage schuiven. De verlaging van de provisie komt volledig ten goede aan uw klant. Lees meer over de provisieschuif (https://vereende.nl/actueel/wat-schuift-het/ )
7. Eigen risico bezorgbrommers
De keuze voor het eigen risico bij bezorgbrommers wordt beperkt voor nieuwe polissen.
- De optie met eigen risico € 750 vervalt.
- Het eigen risico € 950 wordt € 1.000; premie blijft gelijk.
- Het eigen risico € 1.150 wordt € 1.250; premie blijft gelijk.
- Het eigen risico € 1.350 wordt € 1.500; premie blijft gelijk.
8. Eerste relatie nog niet akkoord
Indien een aanvraag uitvalt, wordt de verzekeringnemer nog niet opgenomen in ons relatiesysteem. Dit betekent dat u bij het gelijktijdig indienen van een 2e of 3e aanvraag voor dezelfde relatie, de persoonsgegevens opnieuw moet invoeren. U kunt de relatie op dat moment nog niet terugvinden tussen ‘uw’ relaties in het portaal.
9. Schadevrije jaren
Via zuivere schadevrije jaren wordt een generieke opbouw en terugval bijgehouden. Hierdoor is er geen onduidelijkheid meer bij de overstap naar een andere verzekeraar. Deze zuivere schadevrije jaren halen we automatisch op uit Roy-data en hoeven dus niet meer opgegeven te worden in het offertestadium. Veel verzekeraars waaronder de Vereende hanteren nog een eigen Bonus Malus systeem om de opbouw en terugval te berekenen voor de premiebepaling.
In het nieuwe portaal nemen we negatieve schadevrije jaren over. Wanneer een verzekeringnemer bij ons binnenkomt met bijvoorbeeld -3 schadevrije jaren, nemen we dat negatieve aantal over. Als de polis na 1 jaar wordt geroyeerd, geven we in dit voorbeeld -2 schadevrije jaren aan Roy-data af en niet – zoals voorheen – +1 schadevrij jaar.
Qua premie (opbouw en terugval) verandert er verder niks. Een nieuwe verzekeringspremie start dus niet met een negatieve malus toeslag.
10. Tijdelijke ongemakken
Foutmelding bij mutaties
In de eerste periode na livegang kunt u voor polissen die net geprolongeerd zijn in sommige gevallen zelf nog geen mutatie via het portaal verwerken. U krijgt dan een melding in het portaal dat u contact met ons kunt opnemen. Mail ons in dat geval de gewenste mutatie onder vermelding van de betreffende polis naar het emailadres dat u van ons gebruikt (accountteam@vereende.nl, serviceteam@vereende.nl of salesteam@vereende.nl). Wij kunnen dan voor u deze mutatie afhandelen.
Twee rekening-courant-afschriften
In de maand juni ontvangt u 2 keer een Rekening Courant. De eerste is afkomstig uit het oude syteem. De tweede komt uit het nieuwe systeem. Hierin staan de remises van tussen 25-6 t/m 30-6 en eventuele mutaties.
Twee nota’s
In sommige gevallen kan het zijn dat u twee nota’s van ons ontvangt voor dezelfde mutatie. Dit heeft te maken met de overgang naar ons nieuwe systeem en dit kunnen we helaas niet voorkomen. U dient beide nota's te betalen, zodat het totaalbedrag van de mutatie voldaan is.