Samen leren van fouten

20 november '24 - Op dinsdag 19 november heeft de Vereende exclusief voor de BAVAM polishouders een event georganiseerd. De BAVAM is de beroepsverzekering voor financieel dienstverleners en makelaars/taxateurs. Op deze dag hebben we de bezoekers meegenomen in de wereld van beroepsaansprakelijkheid. De interesse voor het event was groot en het event was dan ook erg goed bezocht. Na een plenair gedeelte konden de bezoekers kiezen uit 2 x 3 kennissessie. In de kennissessies gingen experts dieper in op specifieke onderwerpen. Zowel bij de plenaire sessies als bij de kennissessies waren er levendige en open discussies. Bezoekers brachten ook eigen casussen in om te bespreken. Er werden goede, scherpe vragen gesteld en er werd ook veel gelachen. Kortom, precies de juiste sfeer om samen te leren hoe beroepsfouten kunnen worden voorkomen.

 

Kennissessies

Hoever gaat de zorgplicht van de assurantieadviseur?
Manon Pluymen, advocaat van JPR advocaten die veel beroepsaansprakelijkheidszaken behandelt, heeft ingezoomd op de zorgplicht vanuit assurantieadviseurs. Vaak is namelijk het verwijt dat de klant niet voldoende is gewaarschuwd voor garantieclausules of onderverzekering. Aan de hand van herkenbare voorbeelden wordt laten zien hoe een rechter naar die discussies kijkt. Er geldt een vergaande zorgplicht voor de assurantieadviseur, maar die kent ook grenzen. Waar liggen die grenzen? En wat mag je van de klant zelf verwachten? 

Het belang van een goed dossier
In een tweede sessie vertelde Manon Pluymen over het belang van een goed dossier bij het verweer tegen een beroepsfout. U wilt dan namelijk niet terecht komt in een welles-nietes discussie met de klant. Dus wat moet nu eigenlijk worden vastgelegd in het dossier? Hoe maakt u duidelijk wat er met de klant is afgesproken? En hoe ver moet u als assurantieadviseur doorvragen? Manon Pluymen bespreekt dit vanuit het oogpunt van de rechtspraak met als doel daar praktische lessen uit te trekken.

Goed verhuurderschap, wat is nieuw?
Cornélie Arnouts bespreekt wat onder goed verhuurderschap valt. Er is de afgelopen tijd veel veranderd op het gebied van woonruimte huurrecht. Waar gaat het in praktijk mis bij aan- en verhuur van woningen en het beheer ervan? Als makelaar/ beheerder kunt u immers de rekening gepresenteerd krijgen als uw opdrachtgever (verhuurder of huurder) aan het kortste eind trekt.

100% veilig bestaat niet
Arjan Roersma, Sales & Development Underwriter Professional Lines & Cyberrisks bij Hiscox, ging in op de digitale veiligheid.  Cybercriminelen kunnen uw computersystemen overnemen en uw data blokkeren of manipuleren. Vaak is één klik op een foute link al genoeg. Zulke cyberincidenten komen dan ook bij alle bedrijven voor, van zzp-er tot multinational. Natuurlijk beveiligt u uw computersystemen hiertegen. Maar wat als het dan toch misgaat? Hoe kunt u de klok dan laten terugzetten tot nét voor het incident?

Tips & tricks bij voor makelaars bij (ver)koop
Daniel Brand, advocaat bij Hemwood, nam de bezoekers mee door het koopproces aan de hand van praktijkvoorbeelden. Aan de hand van actuele jurisprudentie besprak hij mogelijke valkuilen uit de (makelaars)praktijk. In welke (rand)gevallen is het schriftelijkheidsvereiste van toepassing? Hoe zit het met het schriftelijkheidsvereiste en Docusign? Wanneer is een zaak roerend of onroerend? Wanneer kan een partij zich nog terugtrekken uit de onderhandelingen? En, misschien wel het belangrijkste: wat is jouw rol als makelaar in dit geheel? Hij sloot af met hele praktische tips & tricks over hoe die valkuilen voorkomen konden worden.

Schuld of onschuld?
Arnold van Eijsden, Senior Jurist BAVAM, bood samen met aantal collega’s de bezoekers de kans om als jurylid mee te beslissen bij een BAVAM-tuchtzaak. De bezoekers konden luisteren naar de getuigenissen, pleidooien en vragen van de tuchtrechters en daarna hun oordeel vellen. Daarna werd het uiteindelijke oordeel verteld en toegelicht.

 

Afsluiter

Na een plenaire afsluiting was het natuurlijk tijd voor de borrel in onze mooie skybar. De bezoekers konden netwerken, ervaringen delen of nog vragen stellen aan de aanwezige experts. Al met al een zeer geslaagde dag waar we met trots en plezier op terug kijken!

Carola Wijkamp, directievoorzitter bij de Vereende: “Het was mooi: sfeer, inhoud en praktijkgericht. Iemand zei me dat dit event een extra reden is om klant te zijn en te blijven van de BAVAM; of te worden! Dáár sluit ik me van harte bij aan”.

 

Vragen

Heeft u vragen over uw beroepsaansprakelijkheid? Wordt u mogelijk aansprakelijk gesteld en wilt u overleggen? Of bent u nog geen klant, maar bent u gewoon op zoek naar een uitstekende beroepsaansprakelijkheidsverzekering? Neem dan tijdens kantooruren even contact met ons op via 070 - 3195 310 of verzekeren.bavampolis@vereende.nl.

Wij helpen u graag!