31 oktober 2019 - Gisteren, 30 oktober 2019, organiseerde de gemeente Rotterdam, VVN en de NLVVM (de Nederlandse Vereniging voor Maaltijdbezorgers) een bijeenkomst ‘Op de bres voor maaltijdkoeriers’. Bert Sonneveld, Manager Marketing & Acceptatie, sprak namens de Vereende op de bijeenkomst: “Dit is een heel mooi initiatief om in de stad van ‘geen woorden, maar daden’ deze slag van verhoogde bewustzijn naar acties te maken”.
Samen met VVN heeft de Vereende begin dit jaar een campagne gelanceerd om de veiligheid voor maaltijdbezorgers te verbeteren. Bewustwording door informatie te verstrekken. En het stimuleren van training voor maaltijdbezorgers door korting te geven op het eigen risico.
Als vervolg op deze campagne zijn er in het land meerdere activiteiten van de grond gekomen. Uber Eats ontwikkelde een veiligheidskit voor hun fietsbezorgers; ook om het bewustzijn te verhogen. Team Alert startte met Thuisbezorgd een actiepakket met onder andere social deals en online trainingen. Verder waren er diverse organisaties aanwezig die trainingen voor maaltijdbezorgers (kunnen) aanbieden.
De bijeenkomst in Rotterdam was bedoeld voor verschillende eigenaars, franchisenemers en medewerkers van bezorgrestaurants uit de regio. Het doel van de bijeenkomst was om te kijken welke concrete stappen gezet kunnen worden om het rijgedrag van de maaltijdbezorgers te verbeteren.
De ervaringen zijn positief, maar het is nog te kort dag om een daling in schadecijfers te zien. De volgende stap is het concreet kiezen van een van de geboden mogelijkheden en dit implementeren.
Een paar feiten over maaltijdbezorgers:
- Veel Rotterdammers ergeren zich aan het gedrag van maaltijdbezorgers
- 90-95% van de ongelukken komt door gedrag
- Er is vaak bij ongelukken met jongeren sprake van zelfoverschatting, tijdsdruk, afgeleid zijn (vaak mobieltje)
- De tijdswinst moet in de keuken behaald worden en niet op de weg
- Het bewustzijn onder maaltijdbezorgers is verhoogd, maar er is nog geen daling van de schadecijfers