Introductie van het Waarborgfonds-Schadeportaal voor Professionele Claimanten

4 september '25 - Het Waarborgfonds Motorverkeer biedt al 60 jaar een vangnet voor mensen die schade hebben geleden door een onbekend of onverzekerd motorvoertuig. In dat kader werden in 2024 bijna 50.000 schades behandeld, variërend van schade aan wegmeubilair, parkeerschade, overig materiële schade en letselschade. In ons streven om dit proces efficiënter, sneller en gebruiksvriendelijker te maken, hebben wij de afgelopen jaren grote stappen gezet in de digitalisering van onze dienstverlening.

Na de succesvolle introductie van een digitaal loket voor particuliere claimanten in 2022 én een portaal voor schade aan wegmeubilair in 2023, zetten wij nu de volgende stap: de lancering van het Waarborgfonds-Schadeportaal voor professionele claimanten.

Met dit nieuwe portaal kunnen professionele partijen – zoals casco- en rechtsbijstandsverzekeraars en leasemaatschappijen – voortaan schadeclaims eenvoudig digitaal indienen. Dit geldt specifiek voor parkeerschade en overige materiële schade, waardoor we nu alle doelgroepen een digitaal loket bieden voor materiële schades.

 

Efficiënter en sneller claimen met als motto: first time right!

De introductie van dit portaal is een grote stap in het verbeteren van de klantreis, door het uniformeren en standaardiseren van het melden van nieuwe schades – geheel volgens het motto ‘first time right!’. Schades die niet voor vergoeding in aanmerking komen worden er direct uitgefilterd, terwijl schades die wel in aanmerking komen compleet en met de relevante stukken worden aangeleverd.

Dat voorkomt het opvragen van ontbrekende informatie, zoals nu vaak het geval is. De focus kan daardoor volledig liggen op de inhoudelijke behandeling, met als verwacht resultaat kortere doorlooptijden. Daar zijn alle partijen mee gebaat.

 

Gebruiksgemak voorop

Het portaal is speciaal ingericht met het oog op gebruiksgemak voor professionele gebruikers. Bij het inloggen via een gepersonaliseerd account worden relevante gegevens automatisch vooraf ingevuld. Ook is er voor gebruikers de additionele keuze om bepaalde antwoorden in de happy flow standaard vooraf te laten invullen (prefill), zodat het indienen van een schadeclaim nog sneller en eenvoudiger verloopt.

Een aantal partijen is recent door ons uitgenodigd voor een preview. Zij zijn enthousiast over het portaal en maken deel uit van de eerste groep professionele gebruikers. Deze partijen zoals Achmea, Stichting Achmea Rechtsbijstand, NN, Allianz, Allianz Direct, ARAG en Ayvens/AMS maken gebruik van het portaal en dienen hun claims nu digitaal in.

Ook gebruikmaken van het schadeportaal?

Bent u een professionele partij en wilt u ook gebruikmaken van het Waarborgfonds-Schadeportaal? Neem dan gerust contact met ons op. Wij zorgen ervoor dat u toegang krijgt tot het portaal en begeleiden u graag bij de eerste stappen.

Samen maken we het schadeproces sneller, eenvoudiger en efficiënter – voor u én voor ons.

 

Meer informatie?

Neem contact op met het Waarborgfonds per mail via peter.vreugdenhil@waarborgfonds.nl of telefonisch via 070-3408239.