In Nederland mogen we trotser zijn op oplossingen als de Vereende

9 oktober '24 - Op 9 september 2024 startte Pieter Feenstra (38) als CFRO van de Vereende. In deze nieuwsbrief zijn eerste interview om hem beter te leren kennen en te lezen over zijn plannen. Sterk naar voren komen 2 zaken: gelijke kansen voor iedereen en datagedreven werken. Maar ook dat zijn deur altijd openstaat; ook om de pot met drop en winegums te vullen.

 

Wie is Pieter Feenstra, zowel zakelijk als privé?

“Dat is een mooie, open vraag. Laat ik inderdaad beginnen met de zakelijke kant. Ik heb een studie International Business, Financial Management en een Register Controller opleiding afgerond. Ben mijn carrière gestart bij Delta Lloyd als Finance trainee en daar uiteindelijk hoofd Financial Planning & Analysis op groepsniveau geworden. Daarnaast heb ik 6 jaar bij Achmea gewerkt: ruim 4 jaar als senior manager Schade Particulieren en BI Finance S&I en de laatste anderhalf jaar als Directeur Performance Management op groepsniveau in Zeist. Maar er is meer. Mijn grootste passie is … eten. Dat is echt het beste dat ooit is ‘uitgevonden’. Ik ben verzot op koken, maar ook uit eten in mooie restaurants.”

 

Wat weten veel mensen nog niet van je, Pieter?

“En dat zou ik jou vertellen? Nou vooruit; alleen voor de 9.000 lezers van de nieuwsbrief ‘Zeker Vandaag’: Ik ga heel graag naar Feyenoord, houd van kaartspelletjes zoals Rikken en Frank Zoo, naast het spelen van Kwartet, Uno en Lego met mijn twee jonge kinderen, doe mee aan hardloopwedstrijden zoals de 100Bruggenloop in de prachtige stad Leiden, spreek graag met vrienden af. Mijn favoriete vakantieland is Italië. In mijn jeugd heb ik er ook gewoond en dat land heeft echt alles: mooie omgeving, cultuur, de prachtige taal, de zon en bovenal het lekkere eten. En mijn guilty pleasure is … drop en winegums. Én de combinatie.”

 

Oké. Nog 3 persoonlijke vragen. Wanneer ga je met plezier naar je werk?

“Tijd doorbrengen met leuke collega’s, energie gevend teamwork, dat we met elkaar toegevoegde waarde leveren.  En – een van mijn ‘kleuren’ is oranje – een bijdrage leveren aan het realiseren van onze prioriteiten: werken aan schadepreventie, bredere verzekerbaarheid mogelijk maken, waaronder BAVAM en de betaalbaarheid vergroten.

 

Wat maakt jou boos?

“Als afspraken niet nagekomen worden en/of ik het gevoel heb dat er onrecht speelt.”

 

En wat wilde je worden toen je jong was?

“Hahaha, de baas. Dat leek me wel wat, met de benen op het bureau zitten, allemaal opdrachten uitvaardigen, veel geld verdienen en vroeg naar huis. De praktijk is toch – logischerwijs – wel heel anders. 😊"

 

Pieter Feenstra (CFRO): “In Nederland mogen we trotser zijn op oplossingen als de Vereende”

 

Waarom heb je gekozen voor de Vereende?

“Het bestaan van het vangnet vind ik belangrijk en eigenlijk steeds belangrijker worden. De Vereende is een mooie oplossing in Nederland waar we trotser op mogen zijn. En daar wil ik graag een onderdeel van zijn en dit verder uitbouwen. Het gevoel was vanaf het eerste moment goed. Leuke collega’s, warme cultuur, belangrijke missie en nog genoeg te doen op grote trajecten als bijvoorbeeld CSRD, DORA, IT applicatielandschap, flexibilisering van onze kosten en datagedreven werken. Voor mij persoonlijk is de bredere scope en de eindverantwoordelijkheid van deze functie zeer interessant”.

Hoe zie je de Vereende zich de komende jaren ontwikkelen?

“We worden een nog relevanter, digitaler en datagedreven bedrijf. Relevanter vanwege de steeds scherpere en granulaire pricing in de Nederlandse verzekeringsmarkt en de uitsluitingkeuzes die door meerdere maatschappijen worden gemaakt. Hierdoor wordt een van de functies van de Vereende, het verzekeren van onverzekerbare risico’s, steeds belangrijker. Digitaler omdat we handmatige processen sneller en goedkoper moeten maken. En datagedreven om sneller te kunnen reageren als de instroom of als de schadelast verandert.”

 

Waar moet de Vereende over 5 jaar staan?

“Ik kende de Vereende van de jaarlijkse factuur van het Waarborgfonds die ik bij Achmea voorbij zag komen, via een aantal (oude) Raad van Commissarisleden van de Vereende en van de uitbreiding van het aandelenbelang van Achmea (achtergrond: toen NN met de overname van Delta Lloyd boven de helft van het aandelenbelang zou uitkomen). Graag zou ik willen dat over 5 jaar iedereen in de branche de Vereende kent vanuit de mooie oplossingen die we de markt bieden en innovaties hierop. Ik hoop dat wij iets kunnen betekenen in het overstromingsdossier of bijvoorbeeld als de overheid een groep Nederlanders of Nederlandse bedrijven schadeloos wil stellen. Of iets anders binnen onze missie om oplossingen te bieden voor maatschappelijke issues in de schadeverzekeringsmarkt.”

 

Klanten, medewerkers of aandeelhouders?

“Nee, dat is geen keuze. Alle drie. Naarmate ik ouder word, vind ik het steeds belangrijker worden dat iedereen gelijke kansen moet kunnen krijgen, dat we de tweedeling in de maatschappij moeten overbruggen en proberen te verminderen en een tweede kans moeten geven aan mensen die een keer een domme fout hebben gemaakt. Iedereen heeft recht op een mooie toekomst. Dat over onze klanten. Blijven werken dat medewerkers trots zijn en blijven door de mooie en nieuwe voorbeelden van de positieve impact en deskundigheid die wij als Vereende hebben. Wat ik nu merk is dat we een echte warme en familiaire cultuur hebben, wat erg prettig is om in te werken. Dat blijven behouden én zorgen dat sommige besluiten en de opvolging van die besluiten sneller genomen gaan worden. De Vereende is in mijn ogen een commerciële organisatie met aandeelhouders. Alleen met een lagere rendementsdoelstelling dan reguliere commerciële verzekeraars. We moeten wel degelijk winst maken om ook in de toekomst onze vangnetfunctie te kunnen blijven invullen en relevant blijven voor onze klanten en claimanten”.

 

Wat zou je tegen lezers van de nieuwsbrief willen zeggen?

“Ik zou jullie uit willen dagen om ons te helpen de vangnetfunctie voor onverzekerbare risico’s nog beter in te vullen en de trots voor de Vereende verder uit te dragen en bekend te maken in de Nederlandse markt. Ook staan we – en ik – erg open voor verbeterideeën en hoe we de samenwerking met jou en jullie als belangrijke partners verder op kunnen zoeken. Laat maar weten – mijn deur staat altijd open en neem vooral wat drop of winegums mee!”