BAVAM-klant aan het woord: “De jurist heeft me stap-voor-stap door het proces geleid.”


20 oktober '21 - René Welboren (61) doet niets liever dan klanten helpen met zijn kennis over schade- en levensverzekeringen en hypotheken. Sinds 2009 bedient hij de regio van Uitgeest (NH) met zijn kantoor Welboren Financieel Advies. De BAVAM-polis heeft hij in al die jaren één keer nodig gehad vanwege een – ongegronde – klacht. “Je weet dat je in je recht staat, maar je moet je wel verweren. Je bent er continu mee bezig.” 

“Na het HEAO begon ik mijn carrière bij een bank. Ik werd daar opgeleid tot filiaalmanager, met verdergaande groeimogelijkheden. Maar ik merkte al snel dat mijn hart daar niet lag. Het managen van mensen heeft niets te maken met wat ik het leukste vindt: klanten adviseren en vooruit helpen. Mensen op hun gemak stellen, zaken voor hen in kaart brengen en met mijn kennis iets voor ze betekenen. Daarom heb ik in 2000 de overstap gemaakt naar een assurantiekantoor. Veel mensen om me heen vonden dat vreemd, ze zagen het als een degradatie. Ik niet!

“Ik startte met een compagnon, samen hebben we het kantoor opgebouwd. Maar ook dat ging te sterk groeien naar mijn zin, uiteindelijk beviel dat me niet meer. Daarom ben ik in 2009 voor mezelf begonnen hier in Uitgeest, waar ik ook woon. Afgezien van administratieve ondersteuning werk ik alleen, alle contacten verlopen via mij. Ik heb wel eens een aanbod gekregen voor samenwerking en schaalvergroting, maar zoals ik nu werk, vind ik het het prettigst. 

Alle lagen van de samenleving

“Als onafhankelijk adviseur bedien ik vooral de lokale gemeenschap, ik kom in het weekend wel eens klanten tegen. Aan mijn balie ontvang ik mensen uit alle lagen van de samenleving: van mensen met een bijstandsuitkering tot concerndirecteuren. Dat maakt mijn werk zo interessant. Aanvankelijk bemiddelde ik vooral in schade- en levensverzekeringen. Hier in Uitgeest is mijn kantoor gevestigd naast een makelaar met wie ik geregeld samenwerk, waardoor ook mijn hypotheekportefeuille is gegroeid. Ik vind het belangrijk om mijn kennis up-to-date te houden en weer door te geven. Dat krijg ik ook terug in de positieve reacties van mijn klanten!

Klacht bij Kifid

In al die jaren heb ik één keer een beroep op mijn BAVAM-polis moeten doen, alweer een jaar of zeven geleden. Een klant meende een klacht te moeten indienen over een overlijdensrisicoverzekering. Ik had die verzekering wel bij hem ter sprake gebracht toen hij zijn hypotheek wilde verhogen, maar nooit voor hem afgesloten. Er was geen offerte en geen premiebetaling. De klant dacht daar echter anders over. Toen zat ik dus ineens in een procedure met klachteninstituut Kifid.



“Ik vond dat een heel vervelende situatie, vooral omdat de tegenpartij niet eerst had geprobeerd de zaak met mij onderling te regelen. Kijk, dan doe je altijd je uiterste best om je klanten zo zorgvuldig mogelijk te adviseren en dan overkomt dit je. Je weet dat je in je recht staat, maar je moet je wel verweren. Ik was er continu mee bezig.

“Een jurist van de Vereende (aanbieder van de BAVAM-polis) heeft me gerust kunnen stellen. Hij heeft me stap-voor-stap door het hele proces heen geleid. Hij zei: ‘Dit zijn de feiten, daar houden we ons aan.’ Uiteindelijk is de klacht ongegrond verklaard. Maar alles bij elkaar heeft die procedure wel driekwart jaar geduurd. 

Gerenommeerde partij

Rene Welboren incl logo“Gelukkig heb ik mijn polis verder niet nodig gehad. Ik dien elk jaar mijn jaarrekening in via het internetportaal, zodat de Vereende mijn omzet kan controleren en aan de hand daarvan mijn premie vaststellen. Dat gaat allemaal automatisch, heel handig.

“Ik heb de polis al jaren. Mijn compagnon had er destijds al voor gekozen en toen ik in 2009 mijn eigen kantoor opende, heb ik er geen moment aan gedacht om elders een offerte aan te vragen. De BAVAM heeft een goede naam, het is nog steeds een gerenommeerde partij. Ik zou collega’s zeker  aanraden om een offerte bij ze aan te vragen. Wat ik van de BAVAM merk, dat zijn hun periodieke nieuwsbulletins met achtergrondartikelen en casussen. Die vind ik heel interessant, ik leer ervan.”

 

René Welboren van Welboren Financieel Advies