BAVAM-klant aan het woord: “De BAVAM is voor mij een soort kwaliteitskeurmerk”


3 november 2021 - Hendrik Jan Rinkel (55) heeft bewust gekozen voor de combinatie van makelaardij en financieel advies. “Met ons kantoor Succes Makelaars en Financiële Diensten kunnen wij mensen echt helpen. We hoeven nooit iemand naar een ander loket te verwijzen.” De BAVAM-polis geeft hem een veilig gevoel. “Als de nood aan de man is, weet je dat ze voor je klaar staan.”

“Mijn loopbaan begon bij Defensie, de militaire inlichtingendienst. Ik moest de Russen afluisteren toen het ijzeren gordijn er nog hing. Toen dat verdween, droeg mijn functie niet meer zo veel bij aan de wereld. Ik raakte verzeild in het verzekeringsvak, eerst als freelancer, later in loondienst. Ik vond het bere-interessant. Vooral het levendeel. Ik maakte de brancheverschuiving van verkoop naar advisering mee, hoewel je daar in het begin niet direct veel geld mee kon verdienen...

“Eind jaren negentig ben ik met drie collega’s voor mezelf begonnen. We namen een makelaarskantoor over en ik behaalde de benodigde papieren. Maar we werden te groot. Op een gegeven moment was ik niet meer met het vak bezig maar alleen nog met personeel. In 2008 heb ik de boel verkocht en zijn Lucienne van Ruitenbeek en ik samen opnieuw gestart, back to basic.

We startten Succes Makelaars en Financiële diensten in Leusden. En hebben nu toch weer een team van zes man sterk.

“De combinatie van makelaar en financieel adviseur vind ik heel prettig. We hebben alles onder één dak. Los van dat het bedrijfstechnisch interessant is, is het veel dynamischer. We hoeven niemand door te verwijzen, we kunnen mensen echt helpen. Dat gaat veel verder dan ze begeleiden bij het kopen van een stapel stenen.

Drie taxaties

“De BAVAM-polis heb ik al heel lang, ik zou niet eens weten hoe lang. Ik weet nog wel dat ik bij mijn eerste taxatie meteen een klacht aan mijn broek kreeg. Ik vond het maar onzin en ben in eerste instantie zonder hulp naar het tuchtcollege gestapt. Maar daar ben ik snel van teruggekomen! De klacht werd aanvankelijk gegrond verklaard.

“Toen ik contact opnam met de BAVAM, werd al snel duidelijk dat de klacht vrij eenvoudig te weerleggen was. Mijn taxatiewaarde lag net iets onder die van een andere taxateur. De tegenpartij, de ex-echtgenoot in een scheidingsprocedure, kwam toen met een derde taxatie aanzetten die significant lager lag. Ik kan me de eerste vraag van de BAVAM-juriste nog herinneren: ‘Waarom zit meneer Rinkel hier? De derde taxateur is degene die hier zou moeten zitten, want hij is de enige die met zijn waarde enorm afwijkt van twee andere goedgekeurde taxaties.’ Toen zag je de stemming omslaan in de zaal.

Rode woensdag

“Die ondersteuning heb ik als bijzonder plezierig ervaren. Als mens en ook als makelaar is het heel fijn om te weten dat je dankzij hen goed beslagen ten ijs komt. Bij een tweede klacht heb ik dan ook direct de BAVAM gebeld. Toen betrof het inderdaad een onzorgvuldigheid van mijn kant bij vermogensfinanciering. Ik had de ontvangen documenten – via een mediator – niet naar behoren gecheckt. Eén specifiek document was omschreven als verzekeringspolis maar bleek een rekening die meteen geïncasseerd had moeten worden. Extra pijnlijk was dat dit gebeurde rond de beruchte rode woensdag op de beurs, vorig jaar. Mijn klant leed een paar duizend euro schade. Die heeft de BAVAM keurig betaald. Dat is bijzonder om mee te maken: als Nederlanders zijn we gewend om te zeggen dat verzekeraars nooit betalen... 

Kwaliteitskeurmerk

“Wat mij het meest bevalt aan de BAVAM is dat ze heel toegankelijk zijn. Je kunt ze gewoon bellen, je wordt goed te woord gestaan. Je krijgt ondersteuning, begrip, en tips om de schade te beperken. Je hebt dus niet het idee dat je parachute springt met een slecht werkende reserveparachute.

“Ik zou de BAVAM zeker aanraden bij collega’s. Toen ons kantoor in 2011 samenging met twee andere makelaarskantoren, hadden die de wens om de beroepsaansprakelijkheid bij hun verzekeraar onder te brengen. Maar ik had toen al de ervaring dat als de nood aan de man is, ze voor je klaarstaan. Ik vond het zonde om dat te laten schieten dus we hebben deze polis gehouden. De BAVAM is voor mij een soort kwaliteitskeurmerk. Ik heb me nooit zorgen hoeven maken of dingen wel goed geregeld zijn. Dat geeft mij een gevoel van veiligheid.”

Hendrik Jan Rinkel en Lucienne van Ruitenbeek van Succes Makelaars en Financiële diensten in Leusden.