Actieve provisietransparantie en de hogere premie van de Vereende


12 juni '24 - Per 1 juli 2024 treedt het ‘Wijzigingsbesluit financiële markten 2023’ in werking. Het doel is om de klant bewuster te maken van de hoogte van de vergoeding voor de adviseur (provisie) en de mate van dienstverlening die daar tegenover staat. Waar voorheen de adviseur deze informatie op verzoek van de klant moest delen, moet dat vanaf 1 juli actief bij elke klant.

Hoogte provisie

In veel gevallen is de provisie afhankelijk van de hoogte van de premie. Denk aan de aanvraag van een autoverzekering. Soms is dan niet duidelijk wat het juiste aantal schadevrije jaren, de b/m korting , de premie en dus de provisie wordt. Belangrijk is dat de adviseur dan duidelijk maakt dat er mogelijk nog wijzigingen kunnen plaatsvinden waardoor mede de provisie kan veranderen. Tijdig en helder hierover communiceren is dan altijd van cruciaal belang.

Bijzondere risico’s

Wij  hebben als de Vereende een bijzondere plek in de verzekeringswereld. Zoals bekend, komen klanten bij ons wanneer hun risico niet elders in de markt te verzekeren is. Dit brengt – vooral voor het eerste verzekeringsjaar – vanzelfsprekend meer maatwerk en inspanningen met zich mee. Ook voor de bemiddelaar en de adviseur. De hoogte van de premie, provisie en het soort dienstverlening zal dan ook regelmatig afwijken van die van andere verzekeraars.

Bij een verloop tot dienstverlening voor schadeverzekeringen zal niet altijd direct duidelijk zijn dat een klant alleen bij de Vereende terecht kan. In eerste instantie kan dus een bepaalde dienstverlening, premie en provisie zijn gecommuniceerd die later bijgestuurd moeten worden. De adviseur heeft ook dan de plicht, bij een significante wijziging, de klant hierover proactief en tijdig te informeren en helder uit te leggen wat de extra dienstverlening en kosten zullen worden.
Dit voorkomt discussies en teleurstelling achteraf.

Uiteraard kan de adviseur ervoor kiezen de provisie toch gelijk te houden aan zijn eerdere opgave, maar dat is geheel aan de adviseur. Dat kan met de provisieschuif in OnzeVereende tijdens het offerteproces.

Nieuwe verzekeringen

En geldt deze regelgeving nu alleen voor ‘nieuwe’ verzekeringen? In de praktijk kan het namelijk lastig zijn om onderscheid te maken tussen prolongaties mét wezenlijke wijzigingen en prolongaties zonder wezenlijke wijzigingen.
Wanneer het in de praktijk bij prolongatie niet duidelijk is of als er sprake is van een nieuwe overeenkomst, adviseert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) te handelen volgens de regels van actieve provisietransparantie. Immers, het doel van regelgeving is om het gesprek over de dienstverlening op gang te brengen. Een extra gesprek hierover kan nooit kwaad.

Blik vooruit

Als het gaat zoals gepland zal de Vereende vanaf 1 juli 2024 een tijdelijke oplossing hebben; in de begeleidende brief bij de offerte (aan de verzekeringsadviseur) zal het provisiebedrag staan. De adviseur kan dan gepaste actie ondernemen. Daarna zal er gewerkt worden aan een definitieve oplossing waarbij de vergoeding van de adviseur geprint wordt op de offerte en de polis.

Vanuit verschillende instanties, waaronder Adfiz, zijn handreikingen en tools gemaakt om adviseurs te ondersteunen. Ook zijn inmiddels de nodige artikelen over dit onderwerp gepubliceerd. Nu is het afwachten hoe dit zich in de praktijk na 1 juli zal ontwikkelen.