Heeft een caravan met eigen kenteken een aparte groene kaart nodig?

11 september '24 - Met de auto naar het buitenland gaan, geeft ook vragen over hoe het dan met de verzekering werkt. Met een aanhanger, zoals een caravan, wordt het mogelijk extra ingewikkeld, in het bijzonder als deze een eigen afwijkend kenteken heeft. In deze bijdrage gaan wij dieper in op de genoemde stelling via de regels van het Groene Kaart-systeem.

 

Feit of fabel: 'Voor mijn caravan met eigen kenteken heb ik voor reizen naar het buitenland een aparte groene kaart (internationaal verzekeringsbewijs) nodig.'

 

Systeem van internationale verzekeringsbewijzen

Wij beginnen met een korte algemene beschrijving van het systeem van de internationale verzekeringsbewijzen (’groene kaart’). Dat systeem is erop gericht om het grensoverschrijdend wegverkeer te faciliteren met de W.A.-verzekering. Voor een overzicht van de deelnemende landen (kaart) en verdere bijzonderheden verwijzen wij naar de website van de overkoepelende organisatie www.cobx.org. Binnen het totaal van de betrokken landen is het belangrijk om twee deelsystemen te onderscheiden. Enerzijds grofweg de Europese Unie, Groot Brittannië + Zwitserland en anderzijds een aantal landen daarbuiten zoals Marokko en Turkije. In de eerste groep kan men de landsgrens over zonder enig verzekeringsbewijs te tonen, voor de andere landen moet men wel een verzekeringsbewijs laten zien bij de grenscontrole. Overigens adviseren wij om ook voor de landen waar geen grenscontrole is toch een verzekeringsbewijs mee te nemen. Dat is vooral handig in geval van een schade! Vanaf 2025 is het in alle landen toegestaan de Groene Kaart in digitale vorm te tonen (PDF).

Verzekering caravans

In Nederland is wettelijk geregeld dat een aanhanger sowieso standaard is medeverzekerd op de W.A.-verzekering van het trekkende voertuig en geldt er geen eigen verzekeringsplicht voor aanhangwagens. In veel andere landen is dit anders geregeld en kent men voor de aanhangers (en dus ook caravans met eigen kenteken) een separate verzekeringsplicht. Dat betekent dat er bij het binnenrijden ook specifiek naar het gekoppelde element zal worden gekeken. Met name bij die landen waar wel controle aan de grens is, wordt het spannend hoe een gekoppelde aanhanger zal worden behandeld. Ook zonder controle aan de grens moet men onderweg, bijvoorbeeld bij een aanrijding, kunnen aantonen dat er een verzekering is.

De Groene Kaart kent overigens een apart type aanduiding voor gekoppelde aanhanger: de code “F”, die veelal in Nederland ook standaard wordt meegegeven, maar deze geldt alleen voor de situatie waarbij het trekkende en getrokken voertuig beide hetzelfde kenteken hebben!   Bovendien mogen er geen twee verschillende kentekens op een groene kaart vermeld staan.

Conclusie

Het komt erop neer, dat voor een caravan met een eigen kenteken voor reizen naar het buitenland ook een eigen / aparte groene kaart moet worden aangevraagd en dit kan bij de WA-verzekeraar van de trekkende auto.

Het bovenstaande overziend kunnen wij de stelling dan als “Feit” duiden.

 

Auteur
Jelle Smits, Nederlands Bureau

auteur Jelle_Smits