vereende zomer puzzel 22

Ambachtelijk accepteren is iets waar we bij de Vereende trots op zijn. Niet zomaar elk risico door de computer halen en klakkeloos overnemen wat er uit komt. Nee, zelf nadenken, zelf onderzoeken, overleggen met collega’s en met de adviseur. Lang niet altijd even gemakkelijk. Zou u het kunnen? Lees 8 scenario’s met elk een unieke combinatie tussen voertuig en bestuurder en zet deze daarna op volgorde van premie. Van laag naar hoog. In alle onderstaande scenario’s is (voor de premieberekening) uitgegaan van dezelfde postcoderegio. De antwoorden vindt u onderaan deze pagina.

 

Winnaar

Van alle inzendingen (na de uitvraag in de laatste nieuwsbrief voor de zomerstop) heeft Manfred van Kessel (Omniborg bedrijfsverzekeringen) de hoogste score. Hij krijgt binnenkort de befaamde Vereende-taart opgestuurd om daar samen met zijn collega’s van te genieten. Een trotse Manfred aan het woord over de puzzel:

Prijswinnaar vereende puzzel“De puzzel leek eenvoudig maar deze bleek al snel erg listig op detail. Het komt dan aan op inzicht hoe verzekeraars risico’s wegen en premie berekenen. Als Gevolmachtigde Agent weet ik uit ervaring hoe de hazen in de keuken van verzekeraars lopen en dat bleek van grote waarde. Zonder die gespecialiseerde kennis was er vast een ander met de winst van door gegaan…

Daarnaast geeft Manfred aan een trouwe lezer van onze nieuwsbrief te zijn:

“De nieuwsbrief is informatief, actueel, relevant en vaak handig als naslagwerk. Als technocraat geniet ik vooral van de vaktechnische diepgang wanneer onderwerpen door collega’s van de Vereende worden doorgezaagd. Goed om van te leren. In mijn dagelijkse praktijk is er dan ook geen waardevolle oplossing zonder relevante kennis. En de Vereende helpt mij daarbij.”

 

*Onderstaande afbeeldingen zijn enkel ter illustratie van het risico. Het daadwerkelijke risico kan afwijken van de afbeelding.

Scenario 1:

Een 58-jarige autorijinstructeur heeft, naast zijn reguliere lesauto, een Lamborghini Diablo waarin ook een dubbele bediening is geplaatst. Als zijn leerlingen 20 rijlessen bij hem hebben afgenomen, kunnen zij tegen een gereduceerd tarief een keer rijles krijgen in de Lamborghini.

De Lamborghini heeft een gewicht van 1.576 kg en is van bouwjaar 1998.

Verzekeringnemer is de rijinstructeur. Hij heeft geen strafrechtelijk verleden, wel staan 4 schades geregistreerd op naam van zijn rijschool, dit zijn allemaal verhaalschades (geen schuldschades) en hij heeft 1x de verzekeringspremie te laat betaald. De rijinstructeur heeft 23 schadevrije jaren opgebouwd.

De Lamborghini moet WA verzekerd worden.

Scenario 2:

Een 19-jarige jongedame, kapster van beroep, wil haar Volkswagen Golf GTI 2.0 verzekeren. De auto is van bouwjaar 2003 en weegt 1.213 kg. De kapster gebruikt de auto voor woon-werkverkeer, zij woont 7 kilometer bij haar werk vandaan.

Zij heeft net haar rijbewijs in bezit en heeft nog geen schadeverleden en ook geen strafrechtelijk verleden. Doordat zij net haar rijbewijs heeft gehaald, heeft ze ook nog geen schadevrije jaren opgebouwd.

De Golf GTI moet WA verzekerd worden.

Scenario 3:

Een taxichauffeur van 35 jaar oud wil zijn taxi, een Tesla Model X uit 2018 WA + Casco verzekeren. De taxi heeft een gewicht van 2.400 kg en een cascowaarde van € 121.000,00. Een alarm conform klasse 5 is aanwezig.

De taxichauffeur heeft een EVR-melding op naam, hij heeft 1x de verzekeringspremie te laat betaald en hij heeft 2x een schuldschade veroorzaakt. Hij heeft 4 aantoonbare schadevrije jaren.

De chauffeur heeft de RijBeterBox in zijn taxi geïnstalleerd en laat door goed rijgedrag zien dat hij recht heeft op 20% korting door dit door de RijBeterBox gemeten goede rijgedrag.

Scenario 4:

Een kokkin van 29 jaar oud heeft een Opel Movano bestelbus omgebouwd tot foodtruck. Deze foodtruck weegt 3.500 kilogram (ledig gewicht + laadvermogen). Ze wil de bus WA verzekeren.

Met deze foodtruck bezoekt zij maximaal 10 foodtrucksfestivals per jaar, voor de rest wordt deze auto niet gebruikt en staat dan gestald in een afgesloten loods op de boerderij van haar vader.

Zij heeft in het verleden 1x een ruitschade geclaimd, 1x een vandalismeschade (graffiti op de zijkant gespoten). Deze mevrouw heeft gedetineerd gezeten wegens drugssmokkel.

Zij heeft 7 schadevrije jaren aantoonbaar opgebouwd.

Scenario 5:

Een 23-jarige man is 3 jaar geleden voor zichzelf begonnen als pakketbezorger/koerier, en heeft voor de koeriersdoeleinden een Toyota ProAce bestelbus aangeschaft. In deze 3 jaar heeft hij 2x een ruitschade geclaimd en is er 1x ingebroken in zijn bestelbus. Voor de rest heeft hij deze 3 jaar schadevrij gereden.

De pakketbezorger wil zijn koeriersbus WA verzekeren. De bus heeft een totaal gewicht (ledig gewicht + laadvermogen van 2.795 kg.

Scenario 6:

Een gepensioneerde man en zijn echtgenote van respectievelijk 71 en 69 jaar oud zijn in het bezit van een zogenoemde Overlandtruck, een tot kampeerauto omgebouwde vrachtwagen. Deze kampeertruck heeft een toegestane maximum massa van 18.000 kg.

Het gepensioneerde echtpaar gaat een halfjaar op ‘wereldreis’ door Europa. Beiden zullen de truck besturen en beiden hebben een smetteloos verzekerings- en strafrechtelijk verleden. Zij kunnen 40 jaar schadevrij rijden aantonen.

De verzekeringsdekking voor de overlandtruck is WA.

Scenario 7:

Een zelfstandige zonder personeel heeft een Mercedes-Benz Sprinter ambulance die hij WA wil verzekeren. Het gewicht (ledig gewicht + laadvermogen) van deze ambulance is 3.500 kg.

De zzp-er heeft er zijn beroep van gemaakt om met deze ambulance rijopleidingen te verzorgen voor ambulancechauffeurs in opleiding. De ambulance is voorzien van een dubbele bediening zoals ook reguliere lesauto’s hebben. Speciale aandacht tijdens deze rijlessen wordt besteed aan het rijden met zwaailicht en sirene in druk verkeer om zo zoveel mogelijk praktijkervaring op te kunnen doen.

Er is geen sprake van een verzekeringsverleden omdat de chauffeurs die de opleiding voor ambulancechauffeur volgen iedere keer andere leerlingen zijn.

Het aantal schadevrije jaren dat met deze les-ambulance is opgebouwd, is 7.

Scenario 8:

Een aardrijkskundeleraar, 52 jaar oud, heeft een YPR pantserrupsvoertuig in bezit. Met deze ‘tank’ bezoekt hij hobbymatig tentoonstellingen en defilés op Bevrijdingsfestivals. Op zo’n festival staat het pantserrupsvoertuig stil, er wordt dus niet mee gereden. Bezoekers mogen in de tank plaatsnemen en de eigenaar beantwoordt vragen die bezoekers over de tank stellen tijdens die tentoonstellingen.

Het pantserrupsvoertuig weegt 13.500 kg en wordt per dieplader naar de festivals gereden, het voertuig rijdt daar dus niet zelf heen.

De aardrijkskundeleraar heeft in een ver verleden met zijn personenauto 2x een schuldschade geclaimd. Inmiddels heeft hij 27 schadevrije jaren opgebouwd met zijn personenauto.

De tank moet WA verzekerd worden.

Oplossing zomerpuzzel 2022:

  1. Scenario 8
  2. Scenario 6
  3. Scenario 4
  4. Scenario 1
  5. Scenario 7
  6. Scenario 5
  7. Scenario 2
  8. Scenario 3

1. Scenario 8:

Waarom? Hier is geen tarievenboekpremie voor. De acceptant zal dit risico vanuit zijn ervaring moeten beoordelen (ambachtelijk accepteren). Er zal heel weinig met de tank worden gereden, het vervoer vindt plaats per vrachtwagen (dieplader). De tank wordt van de vrachtwagen af gereden en op zijn plek gezet. Ondanks dat er verder niet mee wordt gereden, is bij het manoeuvreren schade aan het wegdek niet ondenkbaar door het zware gewicht van de tank en de bijzondere manier van sturen met rupsbanden. Hier wordt rekening mee gehouden in de beoordeling van het risico en de premie. Gezien het bijzondere risico wordt geen rekening gehouden met het verzekeringsverleden van de aardrijkskundeleraar. Rijden in personenauto’s is niet vergelijkbaar met rijden in een tank, daarom worden geen schadevrije jaren overgenomen (die overigens nog gewoon van toepassing zijn op de polis van de personenautoverzekering van de aardrijkskunde leraar) en wordt ook geen rekening gehouden met de 2 schuldschades die lang geleden werden geclaimd.

 

2. Scenario 6:

Waarom? Voor de berekening van deze verzekering wordt gekeken naar de premie die bij deze kampeerauto hoort, rekening houdend met de rijke aantoonbare rijervaring van beide bestuurders. Het gegeven dat er 6 maanden in het buitenland wordt gereden, kan schadeverhogend zijn, maar dat voorzichtigheid bij deze mensen op nummer 1 staat mag duidelijk zijn: als ze schade veroorzaken aan hun kampeerauto, veroorzaken ze immers schade aan ‘hun huis’ met de kans dat dat huis onbewoonbaar wordt.

 

Scenario 7:

Waarom? Ook dit is een risico waarop ambachtelijk accepteren van toepassing is. Er is al 7 jaar schadevrij met deze auto opgebouwd door leerlingen. Tijdens het rijden zijn er 2 personen die opletten, namelijk de leerling (die al ervaren is in het rijden met een normale auto) én de rijinstructeur.

 

Scenario 4:

Waarom? De premie voor deze bestelauto wordt gebaseerd op het ledig gewicht en het laadvermogen. Factoren waarmee een acceptant rekening houdt bij het beoordelen van het risico en het vaststellen van de premie kunnen zijn dat met de foodtruck door het hele land wordt gereden naar festivals toe, dat dit hoofdzakelijk in de zomermaanden gebeurt, dat de foodtruck overdag stil staat en dat de bestuurder vaak lange dagen maakt en mogelijk vermoeid achter het stuur stapt na afloop van een dag of een weekend op een festival te hebben gestaan.

 

Scenario 2:

Waarom? Dit is een ‘klassieker’; de jonge onervaren bestuurder in een snelle auto. Voor iedere verzekeraar, dus ook voor de Vereende, een verhoogd risico. De premie wordt gebaseerd op de jonge leeftijd van de bestuurster, op de onervarenheid in deelname aan het verkeer in een (snelle) auto (geen opgebouwde schadevrije jaren) en op het vermogen van de auto zelf.


Scenario 1:

Waarom? Lesauto’s zijn voor verzekeraars risico’s die zwaarder wegen dan reguliere personenauto’s. Dit heeft onder andere te maken met dat deze auto’s heel veel op de weg zijn, en dat er remingrepen kunnen plaatsvinden waarop het overige verkeer niet is berekend, met mogelijke aanrijdingen tot gevolg. In dit scenario hebben we het over een exotische sportwagen met heel veel vermogen in combinatie zeer onervaren bestuurders (de leerlingen van de autorijschool). Bovendien heeft de auto een hoog gewicht. De combinatie van deze factoren zorgt voor een hoge premie voor de WA-verzekering. Uiteraard zijn ook hier twee personen die opletten, maar één daarvan is nog niet ervaren, en we hebben te maken met, het is al gezegd, een sportwagen met veel vermogen waardoor gauw de macht over het stuur kan worden verloren.

 

Scenario 5:

Waarom? Dit is voor de Vereende een redelijk rechttoe-rechtaan risico. De premie voor een bestelauto die wordt gebruikt voor pakketbezorging/koeriersdiensten is fors omdat deze auto’s veel en lang op de weg rijden en de chauffeur altijd haast heeft. Hierdoor is de kans op schade groot en dat wordt doorberekend in de premie. Deze chauffeur heeft echter 3 schadevrije jaren waardoor hij al van een BM-korting kan genieten.

 

Scenario 3:

Waarom? Taxichauffeurs zitten met hun taxi de hele dag op de weg. Er worden jaarlijks heel veel kilometers met de taxi gereden. De kans op een aanrijding is daardoor groot. Helaas laten de schaderesultaten bij verzekeraars dat ook zien; Dit is de duurste WA-verzekering van alle genoemde scenario’s. Dat heeft uiteraard te maken met de taxiverzekeringen die onder druk staan en waarvan de schaderesultaten een forse premie noodzakelijk maken. Maar in dit scenario moet de Tesla, een auto van ruim € 120.000,00, ook nog Casco verzekerd worden. Daarom is de verzekeringspremie voor dit scenario de hoogste van alle scenario’s. Gelukkig heeft deze taxichauffeur inmiddels weer 4 schadevrije jaren opgebouwd, waardoor hij recht heeft op BM-korting, én hij heeft ervoor gekozen om met de gratis RijBeterBox te gaan rijden waardoor hij zelf invloed kan uitoefenen op de hoogte van zijn verzekeringspremie.