Betaal achterstand, en dan?

Het kan gebeuren dat je een keer vergeet de verzekeringspremie over te maken, of dat je niet genoeg saldo op de rekening hebt staan waardoor het ons niet lukt om de premie te incasseren. Er ontstaat dan betalingsachterstand. Wij sturen je dan een aantal herinneringen met het verzoek alsnog te betalen.

Betalen vervolgpremie

De premie die je na de aanvangspremie moet betalen noemen wij de vervolgpremie. Deze premie moet op de premievervaldatum bij ons binnen zijn.

Eerste herinnering
Als wij op de premievervaldatum de premie niet hebben ontvangen sturen wij je een betalingsherinnering met het verzoek om de premie alsnog binnen 14 dagen na de datum van de herinnering  te betalen.

Tweede herinnering
Heb na het ontvangen van de 1e betalingsherinnering de premie niet binnen 14 dagen overgemaakt? Dan sturen wij een tweede herinnering waarin wij je een laatste mogelijkheid geven om alsnog binnen 14 dagen na de datum die op de tweede herinnering staat te betalen.

Derde herinnering: wij trekken de dekking in.
Heb niet betaald binnen de 14 dagen zoals genoemd in de tweede herinnering, dan trekken wij de verzekeringsdekking in. Zolang de premie niet is betaald, kun je geen beroep meer doen op jouw verzekering. Je blijft nog wel verplicht de premie te betalen.

Betalen wijzigingspremie

Is er sprake van een wijziging in de verzekering?  Dan ontvang je een nota waarin de datum staat vermeld waarop je de wijzigingspremie moet betalen.

Eerste herinnering
Heb je op die datum deze wijzigingspremie niet betaald, of is de incasso niet gelukt? Dan sturen wij een eerste herinnering waarin wij je op de betalingsverplichting wijzen en aanmanen om binnen 14 dagen alsnog te betalen. Hierin wijzen wij je tevens op de gevolgen van het niet betalen van de premie.

Tweede herinnering
Heb je niet betaald binnen de 14 dagen zoals genoemd in de eerste herinnering, dan trekken wij de verzekeringsdekking in. Zolang de premie niet is betaald, kun je geen beroep meer doen op uw verzekering. Je blijft nog wel verplicht de premie te betalen.

Gevolgen betalingsachterstand

Het niet hebben van een verzekering kan je naast veel risico ook een boete opleveren. Heb je bijvoorbeeld een motorrijtuig, dan is een WA-verzekering verplicht. Bij het niet betalen van de premie melden we het kenteken van dat motorrijtuig af bij de Dienst Wegverkeer (RDW) en mag je niet meer met het motorrijtuig rijden. De RDW controleert dagelijks of motorrijtuigen verzekerd zijn. Is er geen verzekering? Dan kun je van de RDW een boete krijgen van honderden euro’s. Deze boete wordt verstuurd door het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

Hebben wij de verzekering nog niet beëindigd en betaal je alsnog? Dan ben je weer verzekerd vanaf de dag nádat wij de achterstallige premie (en kosten) hebben ontvangen.

Wij helpen liever

Lukt het je (tijdelijk) niet de premie te betalen? Neem dan contact op met jouw assurantieadviseur of met de Vereende. Wij kunnen dan samen naar een oplossing zoeken. Denk bijvoorbeeld aan het treffen van een betalingsregeling of het afspreken van een andere betalingstermijn.

Heb vaker problemen met uw financiën?  Dan zijn er verschillende instanties die u kunnen helpen.

Vraag bijvoorbeeld advies aan een schuldhulpverlener of neem contact op met de gemeente waar je woont of met de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK). Kijk hiervoor op www.nvvk.nl/ Misschien vind je ook handige tips op de website van het Nibud of op wijzer in geldzaken.nl