Meer over de groene kaart

Een groene kaart of Internationaal Verzekeringsbewijs (IVB) is een document met een uniforme indeling en inhoud. Deze indeling en inhoud is voorgeschreven door een commissie van de Verenigde Naties. Het document wordt in alle landen in het groene kaart gebied gebruikt als verzekeringsbewijs. Het doel daarvan is onder andere dat de gegevens op het document eenvoudig en zonder technische hulpmiddelen en zonder kennis van de taal van het land van oorsprong kunnen worden gelezen.

Is een Groene kaart (IVB) verplicht?

In alle landen in het groenekaartgebied moet een bestuurder van een motorrijtuig kunnen aantonen dat dat motorrijtuig én de eventueel gekoppelde aanhanger/caravan (met eigen kenteken) verzekerd is. Ook bij schade is het praktisch om de groene kaart (Internationaal verzekeringsbewijs/IVB) bij de hand te hebben, omdat daar alle gegevens die van belang zijn op staan.

In Albanië, Azerbeidzjan, Noord-Macedonië, Marokko, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Tunesië en Turkije is een groene kaart (IVB) verplicht. In alle overige landen mag de verzekeringsdekking ook met een ander document aangetoond worden. Het voordeel van de groene kaart (IVB) is dat de gegevens eenvoudig en zonder technische hulpmiddelen zonder kennis van de taal van het land van oorsprong kunnen worden gelezen.

Is een digitale groene kaart (IVB) ook goed?

Veel verzekeraars versturen inmiddels een digitale versie van de groene kaart (Internationaal verzekeringsbewijs/IVB). Met ingang van 1 januari 2025 wordt een groene kaart in het buitenland ook officieel geaccepteerd in digitale vorm, op een telefoon of tablet. Het document mag ook wit zijn.

In Albanië, Azerbeidzjan, Macedonië, Marokko, Moldavië, Montenegro Oekraïne, Tunesië en Turkije heeft een bestuurder altijd een groene kaart (IVB) nodig. Dit geldt voor zowel het motorrijtuig als de aanhanger/caravan. In alle overige landen mag de verzekeringsdekking ook met een ander document aangetoond worden. Het voordeel van de groene kaart (IVB) is dat de gegevens eenvoudig en zonder technische hulpmiddelen zonder kennis van de taal van het land van oorsprong kunnen worden gelezen.

Wat is de gewenste kleur en formaat van de groene kaart (IVB)?

Naast de indeling en de inhoud is ooit ook de groene kleur van de groene kaart (Internationale verzekeringsbewijs/IVB) vastgesteld door de transport commissie van de Verenigde Naties. Sinds 1 juli 2020 mag het bewijs ook wit zijn.

In Albanië, Azerbeidzjan, Macedonië, Marokko, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Rusland, Tunesië en Turkije heeft een bestuurder altijd een groene kaart (IVB) nodig. Deze mag sinds 1 juli 2020 ook wit zijn. Met ingang van 1 januari 2025 wordt een groene kaart (IVB) in het buitenland ook officieel digitaal, op een telefoon of tablet als een geldige groene kaart geaccepteerd.

Mag een Groene kaart ook op creditcard formaat?

Een groene kaart is een document met een uniforme indeling en inhoud. Dat betekent dat een groene kaart niet op creditcard formaat kan uitgegeven worden. De verplichte hoeveelheid informatie past daar immers niet op.

Is er een Groene kaart (IVB) voor aanhanger/caravan?

In alle landen in het groenekaartgebied moet een bestuurder van een motorrijtuig kunnen aantonen dat dat motorrijtuig én de eventueel gekoppelde aanhanger/caravan verzekerd zijn. Als de aanhanger/caravan een eigen kenteken heeft, moet ook een verzekeringsbewijs voor de aanhanger/caravan getoond kunnen worden.

In Albanië, Azerbeidzjan, Macedonië, Marokko, Moldavië, Montenegro Oekraïne, Tunesië en Turkije heeft een bestuurder altijd een groene kaart (internationaal verzekeringsbewijs/IVB) nodig. Sinds 1 juli 2020 mag die ook wit zijn. Per 1 januari 2025 mag dat ook een digitale versie zijn. Dit geldt voor zowel het bewijs voor het motorrijtuig als de aanhanger/caravan.