Zon en brandend rubber

26 april 2018

Het lijkt alweer een even geleden, maar april heeft ons inmiddels twee prachtige weekenden gegeven. Voor motorrijdend Nederland de uitgelezen periode om de banden weer stevig op te pompen en de brullende tweewielers van stal te halen. Maar vanaf maart stijgt het aantal ongelukken waarbij motorrijders betrokken zijn explosief. De kans op ongevallen ligt in het begin van het motorseizoen bijzonder hoog. Daarom roepen politie en verzekeraars op rustig aan te doen.

Uit een analyse van het STAR-initiatief (Smart Traffic Accident Reporting) van politie, Verbond van Verzekeraars en verkeerskundig ict-bureau VIA, blijkt het aantal motorrijdende verkeersslachtoffers aanzienlijk te stijgen. In de wintermaanden zijn er gemiddeld 10 slachtoffers per weekend. Vanaf maart stijgt dat aantal naar zo’n 40 per weekend. De piek ligt in juni met maar liefst 50 motorslachtoffers per weekend.

De analyse van STAR heeft verkeersongevallendata van de politie van 2014 tot en met het eerste kwartaal van 2018 gebruikt en kwam op deze manier tot deze schrikbarende conclusie. Om die reden geven de politie en verzekeraars een boodschap aan de motorrijders (in het bijzonder degenen die maandenlang de motor niet hebben gebruikt) om zich bewust te zijn van het extra risico dat zij lopen op de eerste lentedagen, en adviseren om voorzichtig te rijden.

In de onderzoeksperiode 2014 t/m 2017 vielen in de weekenden gemiddeld 34% meer slachtoffers  dan op doordeweekse dagen. In maart en april vallen er in de weekenden zelfs beduidend meer slachtoffers dan doordeweeks (in april gemiddeld zelfs 73% meer). Dit opzienbarende verschil is het gevolg van het begin van het motorseizoen. De motorrijder gaat in het weekend weer op pad en moet weer wennen aan zijn of haar voertuig. Het overige wegverkeer moet wennen aan het feit dat er weer meer motorrijders op de weg zijn.

Tijdens het onderzoek van STAR is ook gekeken naar slachtoffergroepen en ongevalsomstandigheden. Uit de resultaten blijkt dat de meeste slachtoffers vallen in de leeftijdscategorieën 24 t/m 29 jaar en 46 t/m 57 jaar. De meeste dodelijke slachtoffers zijn het gevolg van een ongeval met een vast voorwerp (34%). De motorrijders die gewond raakten, waren juist vaak betrokken bij een flankbotsing (42%). De meeste gewonden vallen op de 50 kilometer per uur-wegen. Dodelijke motorslachtoffers zijn vooral te betreuren op de 60- en 80 kilometer per uur-wegen.

Auteur

Jeff Groen, Acceptant Klanten & Adviseurs

Jeff auteur