BAVAM-klant: ‘We hebben getoost op de goede afloop’

20 oktober 2022- Ronald van de Stolpe is sinds twee jaar manager Verzekeringen bij DAK Intermediairscollectief in Nieuwegein. In die rol houdt hij zich ook bezig met calamiteitendossiers, de probleemgevallen. “Vorig jaar hadden we veelvuldig contact met de BAVAM, toen een partij ons aansprakelijk had gesteld. Uiteindelijk hebben we de zaak in der minne kunnen schikken.”

 

“Ik werk nu ruim dertig jaar in verzekeringsland, waarvan een kleine twintig jaar in een corporate omgeving. Bij DAK ben ik verantwoordelijk voor zowel de provinciale verzekeringsportefeuille als het volmachtbedrijf. Ik houd me bezig met strategie en beleid, met productontwikkeling, de operationele aspecten van de schade- en de acceptatieafdeling, en ik heb contact met de risicodragers.

 

“Hiervoor werkte ik onder andere tien jaar bij het verzekeringsbedrijf van Volkswagen/Audi en zeven jaar bij het verzekeringsbedrijf van Daimler/Mercedes-Benz. DAK is een wat plattere organisatie: informeler en heel dynamisch. Die corporate bedrijven zijn net mammoettankers. Bij DAK kun je sneller inspelen op marktontwikkelingen. Je krijgt er meer ruimte om zelf ideeën uit te werken en in praktijk te brengen. Zo hebben we vorig jaar een nieuw dienstverleningsconcept geïntroduceerd, Binco, dat de zogenaamde back-office-activiteiten van de DAK-leden overneemt. Los van de inhoudelijke aspecten vind ik dat heel leuk aan mijn huidige job.”

 

Zweetdruppeltjes op het voorhoofd

 

“DAK heeft al jaren een BAVAM-polis lopen bij de Vereende. Het gebeurt sporadisch – een paar keer per jaar – dat we advies bij ze inwinnen, als we ons afvragen hoe we in een bepaalde situatie moeten reageren. Ik vind het altijd heel prettig om dan te ervaren hoeveel kennis en expertise ze in huis hebben. Dat is echt een meerwaarde.”

 

“Daarnaast blijkt de Vereende over een uitstekend netwerk van specialistische advocatenkantoren te beschikken. Vorig jaar hadden we een dossier bij ze lopen. Een risicodrager stelde ons aansprakelijk omdat wij een bepaling in een volmachtovereenkomst niet zouden hebben opgevolgd. Deze risicodrager claimde bij ons de schade die zij hadden uitgekeerd aan de verzekerde, de eigenaar van een boerderij die was afgebrand. Het ging om een forse schade. Daar hebben we wel zweetdruppels van op het voorhoofd gehad.”

 

Uitbesteed

 

“Wij hebben de claim formeel aangemeld bij de BAVAM. Het contact verliep prima en de Vereende besloot de behandeling uit te besteden aan een gespecialiseerd extern advocatenkantoor. De advocaat van dat kantoor deed uitgebreid onderzoek naar wetgeving en jurisprudentie en schreef een epistel voor de tegenpartij. Nu hadden we het geluk dat we een dossier van een soortgelijke zaak konden aanreiken die wel was geaccepteerd door de risicodrager. Wij vermoeden dat dit een rol heeft gespeeld bij de uiteindelijke oplossing.”

 

Claim ingetrokken

 

“Na wat heen en weer corresponderen met de advocaat heb ik in overleg met de advocaat bij de risicodrager gepolst of wij in het dossier tot een onderling vergelijk konden komen. We doen namelijk veel zaken met hen en zo’n juridische procedure zou alleen maar negatieve energie opleveren. Ze hoorden ons verhaal aan en na een paar maanden stilte lieten ze ons weten dat ze de claim in zijn geheel introkken. Er is geen zaak van gekomen. Daarbij speelde ook mee dat de advocaat de zaak kundig aan de risicodrager had uiteengezet en de risico’s had benoemd. We hebben erop getoost op kantoor.”

Tags