Wat is het effect van drones op de schadeverzekeringsbranche?


17 juni 2021 - De Vereende heeft als belofte: de zekerheid waar de tijd om vraagt. Wij willen oplossingen bieden voor maatschappelijke issues in de schadeverzekeringsbranche. Daarvoor is het niet alleen belangrijk te focussen op welke zekerheid nú nodig is, maar willen we ook in de toekomst kijken. Daarom vroegen we trendwatcher Jesse van Doren naar zijn verwachtingen over zaken die voor schadeverzekeraars gaan spelen rond 2030. Hij zag 6 trends. Per nieuwsbrief zullen we 1 trend bespreken. Deze nieuwsbrief bespreken we de tweede trend: het gebruik van drones zal sterk toenemen Wat betekent dit? En hoe belangrijk vindt de schadeverzekeringsbranche deze trend?

Hiervoor hebben we een klein onderzoek opgezet. We hebben aan assurantieadviseurs in een enquête gevraagd welke van deze trends zij het meest belangrijk vinden. Daarnaast hebben we het Verbond van Verzekeraars, VVP, AMweb, Adfiz en NVGA deze trends voorgelegd. Elke besproken trend wordt toegevoegd aan de pagina ‘De zekerheid waar de toekomst om vraagt’.

Trend 2: Drones

Jesse verwacht wel binnen afzienbare tijd een grote inzet van de technologie van drones. “Die zullen steeds vaker worden gebruikt in de zakelijke markt. Je kunt nu bijvoorbeeld al lekken in een plafond detecteren met een drone met infraroodcamera, waar voorheen het hele plafond eruit moest. De mogelijkheden zijn eindeloos. Verzekeren van drones is voor veel verzekeraars onbekend terrein. Dit maakt het moeilijk om risico's te inventariseren en dit zie je dan ook vaak terug in de premies. Wel gaan de ontwikkelingen bij drones ontzettend hard. Zo zijn er al steeds meer nieuwere drones op de markt die met een algoritme ervoor zorgen dat als er een windvlaag is de drone niet op mensen neerstort, maar boven een bepaalde hoogte blijft.

Een drone kan veel schade aanrichten als het toch neerstort. Een gemiddelde drone is toch al snel zo'n 2kg. Materiële schade, maar ook aan letselschade, wat erg kostbaar kan zijn. Je kunt drones ook steeds vaker casco verzekeren, aangezien duurdere drones al snel duizenden euro's zijn en de bedrijfsvoering stil kan leggen als de drone bijvoorbeeld gestolen wordt. Wel vraag ik mij af in hoeverre in de toekomst hier echt onderscheid in gemaakt blijft worden, omdat het natuurlijk echt een niche markt is. Ik verwacht dat er daarom nicheverzekeraars gaan komen voor drones, net als nu voor bezorgbrommers en taxi’s.” 

Wat vindt de schadeverzekeringsbranche?

Assurantieadviseurs
De verwachting van de assurantieadviseurs is dat de drones onder een aparte verzekering gaan vallen. Er wordt niet verwacht dat dit veel invloed gaat hebben op de schadeverzekeringsbranche met een score van 5,2 op een tienpuntsschaal. Daarmee komt de trend op de 6e en laatste plaats van de trends die Jesse van Doren voorziet voor in 2030.

Verbond van Verzekeraars
Ferdinand Soeteman, manager sector Schadeverzekeringen bij het Verbond van Verzekeraars zegt hierover: “Als drones een nog grotere vlucht gaan nemen dan nu, en nog breder ingezet gaan worden, dan neemt ook de omvang van mogelijke risico’s toe. Op een gegeven moment zullen AVB-dekkingen dan niet meer afdoende zijn. Dan is het heel goed denkbaar dat er een aparte categorie WA-dronesverzekeringen komt.”

AMweb
Theo van Vugt, hoofdredacteur AMweb stelt dat drones een nuttig middel kunnen worden: “Je hoeft als schade-expert niet meer op het dak te klimmen. Maar wanneer drones uit de lucht gaan vallen, op een auto, op iemands hoofd, dan komt er ongetwijfeld een speciale verzekering voor. Ik verwacht inderdaad een aparte WA-dronesverzekering.”

VVP
Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP Online, oprichter Delf je eigen goud en medeoprichter van New Financial forum denkt ook dat er een WA-verzekering voor drones gaat komen. “Maar wat wordt er dan verzekerbaar en wat niet? Hoe groot wordt de lijst met uitzonderingen? Je kunt zo’n verzekering wel in je schap hebben, maar als je alleen heel simpele dingen verzekert en de rest aan de Vereende overlaat, dan heb je eigenlijk geen verzekering. Dan wordt het net zo’n verhaal als nu met taxi’s en bezorgbrommers. Het is dus aan de sector: hoe breed wil je dit verzekeren? In hoeverre wil je solidariteit? Hoe blijf je midden in de samenleving staan als dit iets groots wordt?”

NVGA
Stefan Bell, bestuurslid bij NVGA probeert ook hier de innovatie in te passen in bestaande voorzieningen op de markt: “Een van de toepassingen van drones zal zijn het bezorgen van pakketten. De drone gaat de PostNL-man of de bezorgbrommer vervangen. Dan lijkt mij dat het verzekeringsrecht ook die lijn gaat volgen. Dat betekent dat de drone niet onder de AVB gaat vallen, maar dat er in de kern een aparte verzekering voor komt.”

Adfiz
Enno Wiertsema, directeur Adfiz, verwacht een aparte WA-dronesverzekering, of een aparte clausule in de AVB: “Want waarom zou ik voor een drone betalen in een AVB als ik die niet gebruik? En aan de andere kant: iemand die voor zijn werk drones gebruikt en bijvoorbeeld gevels inspecteert, gaat echt niet een AVB afsluiten zonder dronedekking. Vaak zie je bij dit soort innovaties een golfbeweging. Zo gaat het bij cyberverzekeringen ook: eerst valt het risico onder de algemene dekking; dan ontstaat er schade waarop de dekking niet is gebaseerd en komt er een aparte verzekering of clausule, en ten slotte zie je de algemene en de bijzondere verzekering weer bij elkaar komen.”  

Conclusie

Het gebruik van drones zal sterk toenemen . Dat roept om een goede verzekering. Men verwacht een aparte WA verzekering voor drones. Het effect van deze trend op de schadeverzekeringsbranche is met een zesde plek laag.