
14 juni ’23 – De zomer staat voor de deur, je hebt net je rijbewijs gehaald en bent nu aan het kijken naar een mooie auto. Maar voor beginnende bestuurders is autorijden duur. De verzekering voor deze jonge groep is vaak veel hoger dan voor andere groepen? Hoe komt dat? Wat kun je doen om het rijden wat voordeliger te maken? En wat moet je vooral niet doen?
Wat is een beginnende bestuurder en wat is een beginnersrijbewijs?
Voor veel mensen is het verwarrend wat de wetgever en verzekeringsmaatschappijen precies bedoelen met een beginnende bestuurder of een beginnersrijbewijs. Ze hanteren namelijk allebei een andere definitie.
Beginnende bestuurder
Beginnende bestuurder ben je volgens de wet als je minder dan 5 jaar je rijbewijs hebt.
Het maakt volgens de wet niet uit of je dan op je 18e, 30e of 50e je rijbewijs haalt. Volgens de wet is iedereen die minder dan 5 jaar een rijbewijs heeft een beginnende bestuurder.
Verzekeringsmaatschappijen gebruiken een andere definitie. De meeste verzekeringsmaatschappijen vinden iemand tot en met 24 jaar een beginnende bestuurder. In sommige situaties kan het zijn dat je al 7 jaar je rijbewijs hebt maar dus toch als beginnende bestuurder wordt beschouwd. Bij de Vereende zien wij iedereen tot en met 24 jaar als een beginnende bestuurder.
Beginnersrijbewijs
Iedereen die net zijn rijbewijs heeft gehaald, heeft volgens de wet 5 jaar een beginnersrijbewijs. En als je al op jonge leeftijd je rijbewijs hebt, heb je de eerste 7 jaar een beginnersrijbewijs. Dus als je op je dertigste je rijbewijs hebt gehaald, ben je dus volgens de wet een beginnend bestuurder en heb je de eerste 5 jaar een beginnersrijbewijs. Maar door de meeste verzekeraars word je niet gezien als een beginnend bestuurder, omdat je ouder bent dan 24 jaar.
Factoren die de premie beïnvloeden
Zoals gezegd is autorijden voor jonge bestuurders relatief duur. Dat komt omdat de premie voor deze groep relatief hoog is. Uit de schadecijfers blijkt dat bestuurders onder de 24 jaar vaker schade rijden of bij een ongeval zijn betrokken dan bestuurders in andere leeftijdsgroepen. Daarom zijn ze een hoger risico en dat betekent een hogere premie.
Naast leeftijd zijn er nog veel andere factoren die de premie beïnvloeden.
Een aantal voorbeelden zijn:
- Woonplaats
- Gewicht van de auto
- Vermogen van het voertuig
- Aantal schadevrije jaren
- Dekking van de autoverzekering
- Aantal jaarlijkse kilometers
- Eigen risico
Keuze van de auto
Aan je leeftijd kun je natuurlijk niks veranderen. Maar er zijn ook factoren die de premie beïnvloeden die je wel kunt kiezen, zoals bijvoorbeeld welke auto je koopt. De premie wordt mede bepaald door het gewicht en het vermogen van de auto. Naarmate de auto zwaarder is of meer vermogen heeft, zal de premie hoger zijn.
Zwaardere en snellere auto’s zijn vaker betrokken bij ongevallen en kunnen meer schade veroorzaken. Daarom berekenen verzekeringsmaatschappijen hogere premies om dit grotere risico te dekken. Voor een voordeligere premie is dus een lichtere auto met wat minder vermogen veel aantrekkelijker.
Het vermogen wordt bepaald door het aantal pk’s en kW van de auto. Verzekeraars hanteren vaak een maximaal vermogen voor jonge bestuurders. Dat maximale vermogen kan per verzekeraar verschillen. Wil je als jonge bestuurder een auto met meer dan dat maximale vermogen, dan kan het soms lastig zijn om je auto verzekerd te krijgen. En als het lukt, zal het tegen een aanzienlijke premie zijn. Vaak kan het dan alleen bij de Vereende.
Dekking van je verzekering
Met je dekking kun je ook de hoogte van de premie beïnvloeden. Zo is de premie van Casco (all-risk) natuurlijk hoger dan die van een WA verzekering. Ook de hoogte van het eigen risico kan invloed hebben. Je assurantieadviseur kan je hierin adviseren.
Wat moet je vooral niet doen?
Is het goedkoper om de auto op naam van ouders te verzekeren?
Wat je vaak hoort is dat jongeren de auto verzekeren op naam van hun ouders. Is dat wel verstandig? Nee, de eigenaar van het voertuig moet de auto verzekeren en niet de ouders. Ook niet de auto op naam van je ouders zetten en dan zelf erin rijden. Mocht je dit wel doen dan kan je verzekeraar dit beschouwen als verzekeringsfraude.
Wanneer je verzekeringsmaatschappij verzekeringsfraude ontdekt, kan dit de volgende gevolgen hebben:
- de verzekeraar kan de verzekering intrekken of beëindigen. De tegenpartij wordt altijd schadeloosgesteld volgens de WAM. Mogelijk dat de schade op jou wordt verhaald. De verzekeraar kan ook vinden dat hij financiële schade heeft opgelopen door gemiste premies, omdat de verzekeringsaanvraag niet juist is aangevraagd.
- Je krijgt een EVR registratie (externe verwijzing registratie) op je naam. Je kunt dit zien als de zwarte lijst en je kunt dan geen nieuwe (auto)verzekering afsluiten bij verzekeringsmaatschappijen. De EVR kan 1 jaar tot maximaal 8 jaar duren. Dat hangt af van wat voor fraude je hebt gepleegd.
Als je een EVR registratie hebt dan kun je alleen nog terecht bij de Vereende.
Wil je weten of je een EVR registratie hebt staan op je naam? Deze kun je gratis opvragen bij Stichting CIS. Op de uitdraai kun je zien wanneer de EVR registratie is geplaatst en wanneer deze afloopt.
Opbouw van schadevrije jaren
Als je de auto op naam van je ouders zet bouw je zelf ook geen schadevrije jaren op. Hoe meer schadevrije jaren je hebt, hoe lager je premie zal zijn. Als je een kleine schade hebt gereden, bekijk dan of het verstandig is om deze zelf te betalen in plaats van te claimen op je verzekering. Dan gaat het niet ten koste van je aantal schadevrije jaren. Ook hier kan je assurantieadviseur je in adviseren.
Auteur
Raylison Vidal, Acceptant
