Alles aan de RotterTram is maatwerk, ook de verzekering

5 december '18 - In een hoek van de RET-stalling staat de groen-wit-groene trots van Suzanne Knegt. Ruim 25 meter lang en zo’n 26 ton schoon aan de haak: de RotterTram. Een rijdend restaurant in een historisch tramstel uit 1969. Vandaag helaas met een deuk en wat lakschade. Eigenaresse Knegt kijkt er een beetje sip bij. “Net gebeurd. Een automobiliste zag ons over het hoofd.” Ze schudt haar hoofd. “Gelukkig hebben we nog verf over.”

Het tramstel met nummer 1629 reed tot 2004 zijn rondjes door Rotterdam en deed daarna dienst als instructietram. Sinds halverwege 2018 kunnen per rit maximaal 44 gasten inschepen voor een rit langs Rotterdamse bezienswaardigheden terwijl ze ondertussen genieten van culinaire verwennerij.

Denkwerk

“Als marketingmedewerker bij RET verkocht ik het gehele openbaar vervoer. Ik vind zelf een tram het gaafste ov-vervoermiddel. Van daaruit ontstond de vraag wat je nog meer kunt doen met ov om de stad te laten zien”, blikt Knegt terug. Na veelvuldig denkwerk ontstond het idee om een rijdend restaurant te starten in een tram. Een nieuwe tram aanschaffen, was geen optie. “Dan ben je 2,5 miljoen euro verder.”

Overwinning

“Deze historische tram bleek over. Maar waar begin je vervolgens?” Ze kon de 1629 in bruikleen krijgen van haar werkgever maar het interieur moest ze zelf verzorgen. “Ik had daar minimaal twee ton voor nodig.” Knegt startte een crowdfundingsactie en ging op zoek naar investeerders. De crowdfunding eindigde uiteindelijk op bijna 2,5 ton. “Elke week stond ik wel ergens op een netwerksessie mensen te enthousiasmeren. De teller bleef lang steken op 140.000 euro. Dat was spannend en soms ook moeilijk.” De beoogde investeerders vielen om uiteenlopende redenen af. Met trots: “Ik heb het toch voor elkaar gekregen en ben alleen eigenaar. Veel mensen zeiden dat het me niet zou lukken. Dat we nu rijden is wel een overwinning.”

Groen-wit-groen

rottertram onderhoudOm als rijdend restaurant te kunnen dienen, werd het tramstel volledig gestript en in drie maanden omgebouwd tot restaurant. Het interieur omvat nu een keuken, inclusief koeling, stoomovens en kookplaat, een toilet en tafels voor respectievelijk twee of vier personen. Een omvormer zorgt ervoor dat de 600 volt van de bovenleiding wordt omgezet naar bruikbare stroom voor verlichting en keukenapparatuur. De buitenkant is – net als vroeger – met de hand geschilderd in het bekende Rotterdamse groen-wit-groen.

Waar verzekeren?

In alle drukte van het regelen van de crowdfunding, het coördineren van de bouw en het maken van de afspraken met de RET (gebruik, stalling) en met horecapartner Ad Janssen van het bekende GasteRhoon (‘Een ervaren ondernemer die goed heeft geholpen’) moest er ook nog een verzekering geregeld worden. Knegt: “Het tramstel is van de RET en de verzekering van het casco loopt via hun. Maar ik heb wel 2,5 ton geïnvesteerd in het interieur van de tram. En ik heb maar één tram dus het bedrijfsrisico is sowieso groot.” Maar waar verzeker je zo’n rijdend horecagevaarte? Via een vriend kwam ze uit bij Kees Konings van Pols Assurantiën.

Verzekeringskennis aanspreken

Kees Konings van Pols Assurantiën: “Ik hou wel van een uitdaging en het is gewoon leuk om bij zo’n bijzondere aanvraag advies te mogen geven. Je verzekeringshart gaat er sneller van kloppen. Je moet je verzekeringskennis aanspreken en buiten de geijkte paden gaan.” In de provinciale markt en bij de Assurantie Beurs kon Konings de aanvraag niet ‘kwijt’. “En ja, dan kom je als snel bij de Vereende uit.”

Maatwerkvoorstel

Martin de Ruijter, acceptant bij de Vereende: “Wij horen vaak dat een object bij de meeste verzekeraars binnen de gestelde kaders moet passen, dat de risico’s zo klein mogelijk moeten zijn en de premieopbrengst zo hoog mogelijk. Bij ons werkt dat anders. Wij accepteren nog ambachtelijk. De assurantieadviseur zit met de klant om tafel, kent de klant en weet de details. Op basis daarvan en aangevuld met eigen onderzoek gaan wij aan de slag. In dit geval wilden we bijvoorbeeld meer weten over hoe de keuken in elkaar zit en hoe de beveiliging en de stalling zijn geregeld. Vervolgens hebben we een maatwerkvoorstel ontwikkeld.”

Volhouden en doorvragen

Knegt: “Het lastige voor mij was dat het één van de vele dingen was die ik moest doen. Je hebt zelf ook weinig verstand van de materie. Het kost je geld en je weet niet of je het goed doet. Kees bleef gelukkig volhouden en doorvragen.” De Ruijter: “Dan is het inderdaad belangrijk dat je adviseur vasthoudt en doorvraagt.” Konings: “De samenwerking met de Vereende verliep prima. Natuurlijk vragen ze veel informatie op en is er ook ruimte voor persoonlijk contact. Samen wissel je dan van gedachten over de aanvraag en de mogelijkheden. Uiteindelijk kom je dan tot een resultaat waar iedereen tevreden mee is.”

De RotterTram heeft een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven, en een brandverzekering voor de uitrusting van het tramstel afgesloten. Het vaststellen van de premie was maatwerk op basis van bestaande tabellen.

De tram rijdt van woensdag tot en met zondag en vertrekt dagelijks om 18.30 uur vanaf het Willemsplein. Knegt: “We rijden inmiddels een paar maanden en het gaat goed. De basis staat. Nu moeten we continu blijven verbeteren en uitbreiden. RotterTram moet een icoon van de stad worden. Stiekem droom ik al van een tweede tram. En die schade? Dat lossen we wel op.”

de Vereende Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

×