25 november '25 - Oudere mensen worden vaak trager in hun reacties. Ook hun gehoor en zicht gaan achteruit. Dat kan gevolgen hebben voor het autorijden. Adviseurs met klanten in de pensioenleeftijd doen er goed aan hierbij stil te staan. Rijinstructeur Rien van Deutekom: “Soms gebeuren er voor een oudere bestuurder te veel dingen tegelijk op de weg.”
Bereid je reis goed voor. Rijd rustig. Laat je niet afleiden. Kijk ver vooruit en dénk ook vooruit. Neem geen onbekende route in het donker en bij slecht weer. En drink geen of weinig alcohol de dag voor de rit, want het effect van alcohol kan lang aanhouden. Het zijn enkele tips die rijschoolhouder Rien van Deutekom aan oudere automobilisten meegeeft. Hij verzorgde namens Veilig Verkeer Nederland voor de Vereende een ‘opfriscursus’ voor 65-plussers. Deze cursus bestond uit een theoriedag waarbij nieuwe verkeersregels en het effect van ouder worden werden besproken. Daarnaast konden de deelnemers zich opgeven voor een praktijkrit. Van Deutekom reed dan mee met de bestuurder in zijn of haar eigen auto. Na afloop evalueerde Van Deutekom dan het rijgedrag en gaf tips mee aan de bestuurder.
Ouderen: een diverse doelgroep
Van Deutekom zit al van jongs af in de transportwereld. Hij begon als vrachtwagenchauffeur en bleek aanleg te hebben voor lesgeven. In 1998 begon hij zijn eigen rijschool, nu gevestigd in Aalst (Bommelerwaard). Naast reguliere rijlessen verzorgt hij cursussen voor bijzondere doelgroepen, zoals: de BOVAG-caravantraining, lessen voor het aanhangerrijbewijs, een cursus rijhulpsystemen, energiezuinig rijden, tot aan cursussen voor mensen met faalangst, autisme, ADHD of cognitieve beperkingen.
De aandacht voor ouderen in het verkeer begon zo’n twintig jaar geleden, herinnert Van Deutekom zich. Zijn ervaringen met deze doelgroep zijn divers. “Sommige mensen van 55 kunnen niet eens meer fietsen, terwijl anderen tot op hoge leeftijd heel goed achter het stuur kunnen zitten.”
Klanten op hun gemak stellen
“Ik heb geleerd om klanten altijd in hun waarde te laten”, vervolgt hij. “Want sowieso voelt een chauffeur zich bekeken als er een rijinstructeur naast hem of haar in de auto kruipt. Sommige ouderen krijgen dan een houding van: jochie, moet jij mij leren autorijden? Of ze willen laten zien dat ze het nog heel goed kunnen en rijden veel te hard. Daarom begin ik meestal een praatje om ze op hun gemak te stellen, vaak gaat het dan over de kleinkinderen.”
Reactiesnelheid omlaag
“De verkeersintensiteit is natuurlijk veranderd. Het is veel drukker geworden. Daarom moet je als chauffeur vooruitkijken, en vooruitdénken. Maar bij veel ouderen gaat de reac
tiesnelheid omlaag. Soms gebeuren er voor chauffeurs te veel dingen tegelijk op de weg: ze zoeken de route, het is druk op de weg, er staan veel verkeersborden, en ineens rijden ze een straat in waar ze niet in mogen. Of ze vergeten de dode hoek.”
“Ik adviseer dan altijd om wat langzamer te rijden, zodat ze de situatie kunnen overzien. De hele maatschappij is al zo gehaast. De kunst is om daar niet aan mee te doen, om jezelf te blijven. Ik zeg altijd: rijd zo hard dat je anderen niet hindert.”
Navigatie en rijhulpsystemen
Andere veranderingen zijn de navigatie in de auto, de rijhulpsystemen en de mobiele telefoon. “Voor 1990 had je die niet. En ik denk niet dat die voor veel ouderen zijn weggelegd. Gelukkig gebruiken de meeste ouderen ze ook niet, dat zou ze te veel afleiden.”
“Verder merk ik dat sommige ouderen de verkeersborden en -tekens niet meer allemaal kennen. Die komen ook aan bod in de opfriscursus. En ik hoor van klanten dat ze de belijning en de rijstroken op wegen niet altijd begrijpen. Die zijn tegenwoordig in verschillende kleuren.”
‘Zorg dat je je klanten kent’
Veel verzekeringsadviseurs hebben klanten boven de 65. Waar zouden ze op kunnen letten als het om verkeersveiligheid gaat? Van Deutekom: “Zorg dat je je klanten kent, dat je achtergrondinformatie over ze hebt. Luister naar ze. Dat biedt vaak aanknopingspunten. Dan kun je vragen stellen als: Gaat u weer op vakantie met de caravan? Rijdt u nog steeds dat hele stuk? Enzovoort.”
Van Deutekom benadrukt dat het deelnemen aan de opfriscursus geen gevolgen heeft voor iemands rijbewijs of voor de verzekering. “Sommige mensen zijn daar bang voor. Maar wij zijn niet degenen die een automobilist controleren, wij geven alleen adviezen.” Afgezien daarvan merkt hij dat de cursus in een grote behoefte voorziet. En dat de cursus hard nodig is: “Wat mij betreft zou iedereen, jong en oud, elke tien jaar een rijtest moeten doen.”
---------------------------------------------------------------------------
Organiseer op onze kosten een VVN opfriscursus voor jouw klanten van 65 jaar en ouder
De Vereende geeft steeds meer prioriteit aan preventie. Schades en leed voorkomen in plaats van schades uitbetalen. Dat is ook de reden waarom we deze opfriscursus voor bestuurders van 65 jaar en ouder hebben georganiseerd. Wil jij je klanten van 65 jaar en ouder helpen veilig aan het verkeer deel te laten nemen? Dat kan door een VVN opfriscursus voor uw 65+ klanten te organiseren op onze kosten.
Klik hieronder en lees daar meer over.
Organiseer een VVN opfriscursus!