Last mile
Het voertuig kan een oplossing bieden voor de beruchte last mile: het laatste, lastige deel van de reis die een pakketje moet afleggen om bij de consument te komen. Engelen: “Door de pandemie is transport natuurlijk enorm toegenomen. Op die trend gaan we mee. Daarnaast spelen we in op de nog grotere trend van elektrificatie. Al onze voertuigen zijn elektrisch.”
Engelen is oprichter en eigenaar van Nimbus Engineering, gevestigd op de Automotive Campus in Helmond. Het bedrijf heeft al een hele range voertuigen ontwikkeld in het spectrum tussen cargofietsen en kleine bestelbussen. De vierwielige snorfiets is nu dus als eerste in productie.
Een officiële naam is er nog niet – Engelen is te druk geweest met productontwikkeling om merknamenonderzoek te doen. Maar nu het prototype door klanten getest gaat worden, was snel verzekeringsdekking nodig.
Mee met veranderende wereld
Reguliere verzekeraars staan over het algemeen niet erg open voor het verzekeren van bijzondere voertuigen, weet adviseur Kurt Braspenning van VUE Advies in Nijmegen. “Op termijn zal dit wel veranderen, neem ik aan. Ze moeten mee met de veranderende wereld. Neem alleen al de Picnic-wagentjes die je overal ziet. Er zullen nog veel meer van zulke voertuigen komen.”
Braspenning wendde zich tot de Vereende, die zich heeft opgeworpen voor het verzekeren van bijzondere risico’s. “Ik heb wel vaker contact met ze. Als ik bijzondere zaken zoals een ijscowagen, carnavalswagen, taxi of ligfiets moet verzekeren.”
Maatwerk
De Vereende probeert in zulke gevallen tenminste WA-dekking te regelen, vertelt acceptant Raylison Vidal. “Maar bij zo’n heel nieuw object kost het enige moeite. Ik heb uitgebreid moeten overleggen met de assurantieadviseur en met onze specialisten. Dit was even puzzelen zodat we echt een maatwerkofferte konden afgeven.”
Er moesten veel vragen beantwoord worden: hoe ziet het voertuig eruit? Waarvoor gaat het gebruikt worden, wat zijn de risico’s van de aanpasbare achterbak? Hoe hard rijdt het? Wat is de maximale belasting? Vidal: “We zijn bij de definiëring uitgegaan van een vergelijkbaar voertuig: het is geen vespacar, geen brommobiel, geen bestelbus, maar iets ertussenin. Gelukkig was het voertuig al RDW-goedgekeurd, dat scheelde weer voor ons.”
Voorlopig heeft het voertuig WA-dekking gekregen. “In de toekomst kan er wellicht meer dekking gegeven worden, maar dat is afhankelijk van waarvoor het gebruikt gaat worden.” Vidal kijkt met plezier terug op het traject: “Als verzekeraar van bijzondere risico’s krijgen we regelmatig zulke aanvragen. Zo hebben we eerder een varende auto verzekerd, een auto met een propeller op het dak, en een tank voor een tentoonstelling. Als acceptant vind ik die aanvragen natuurlijk het leukst. Ze maken het werk uitdagend.”