19 maart '25 - Het risico van recreatief verhuren van tuktuks kan in de reguliere markt lastig verzekerd worden. Daarom bieden wij als vangnetverzekeraar daar een verzekering voor aan. Een aantal jaar geleden constateerden wij dat er veel schades werden gemeld op deze verzekeringen. Naast dat er veel schademeldingen waren, waren de schadebedragen ook nog eens hoog. Dat kwam vaak doordat de inzittenden van de tuktuks letsel opliepen.
Inventarisatie schadeoorzaken
We wilden voorkomen dat door deze hoge schadelast de premie heel erg verhoogd moest worden of, in het ergste geval, de verzekeringen beëindigd moesten worden. De kosten dreigden hoger te worden dan de baten. Daarom hebben wij de schades geïnventariseerd en de oorzaken van die schades in kaart gebracht.
Met dat inzicht zijn wij het gesprek aangegaan met de verzekeringsadviseurs en de verhuurders van deze tuktuks. Gezamenlijk hebben we bedacht hoe het schadeverloop kon worden teruggedrongen zonder dat extreme premieverhogingen nodig zouden zijn.
Dit heeft geleid tot de 8 gouden regels voor de recreatieve verhuur van tuktuks.
Maatregelen hebben effect
Nu, na ruim 2 jaar, hebben wij een nieuwe schade-inventarisatie gedaan. We zien dat de 8 gouden regels zorgen voor minder schades bij recreatief tuktukverhuur. De meeste van de verhuurbedrijven passen de 8 gouden regels toe en dat werpt zijn vruchten af. Daar zijn wij enorm blij mee!
Zo worden er minder schades gemeld die ontstaan doordat de bestuurder de afmetingen en de afwijkende vorm van de tuktuk niet goed inschat. Maar ook blijkt dat verhuurders de voorgestelde routes hebben aangepast zodat het risico op een ongeval is verminderd. Denk hierbij aan het vermijden van onverharde en dijkwegen.
Nog niet bij iedereen
Helaas constateren wij ook dat er nog een aantal verhuurbedrijven is dat de 8 gouden regels niet voldoende toepast. Deze verhuurders leggen nog onvoldoende (in de praktijk) aan de huurders uit hoe met een tuktuk veilig moet worden gereden. Hierdoor vinden er nog steeds vervelende (letsel)schades plaats die waarschijnlijk voorkomen hadden kunnen worden wanneer de 8 gouden regels wél waren toegepast en werden nageleefd.
Om het product tuktuk voor de recreatieve verhuur verzekerbaar te houden, is het noodzakelijk dat de schadelast nog verder daalt en ook deze verhuurbedrijven de 8 gouden regels consequent gebruiken zodat het schadeverloop nog verder daalt. Zodat dit uiteindelijk mogelijk ook kan zorgen voor een verlaging van de premie voor deze tuktuks.
Goed om te weten
Het besturen van een tuktuk is heel anders dan het rijden in een auto, onder andere vanwege de afwijkende vorm van een tuktuk (smal aan de voorkant met maar één wiel, breed aan de achterkant), het stuur zit niet links maar in het midden en ook remmen en gas geven gaat anders dan in een auto. Veel van de schades waren veroorzaakt door onervarenheid van de bestuurders in het rijden met een tuktuk en het verkeerd inschatten van de afmetingen van de tuktuk. De 8 gouden regels wijzen uw klant en de huurders van de tuktuks hierop.
Oproep
Heeft u klanten die tuktuks recreatief verhuren? Bespreek dan (nogmaals) deze 8 gouden regels met hen. Samen kunnen we zorgen voor een daling van de schadelast.
De 8 gouden regels vindt u hier: